Týká se to pouliček Irisbus, které zhruba před rokem prostějovská společnost FTL koupila pro využití v městské hromadné dopravě.
Otevřené dveře by cestujícím zřejmě ani tak nevadily, jenže autobus má zabezpečovací systém, který nedovolí, aby vůz s otevřenými dveřmi ze zastávky odjel.
„Když zaprší a do zařízení, které zavírá dveře zateče voda, je někdy problém dveře zavřít. Už jsem se s tím setkal vícekrát,“ uvedl řidič jedoucí autobusem z Domamyslic na hlavní nádraží.
Právě na této trase došlo před dvěma týdny kvůli vytrvalému dešti k poruše opět.
V Drozdovicích se šofér pokusil zadní dveře zavřít, ale běžné stisknutí přepínače nepomohlo. Zavřít se řidiči nepodařilo ani na druhý pokus, kdy chtěl dveře uzavřít manuálně.
„Takže jsme asi dojeli,“ utrousil směrem k patnácti cestujícím.
„To si snad děláte legraci. Ještě aspoň jednu zastávku, abychom se dostali do centra,“ reagovala žena jedoucí se synem a dcerou z aquaparku.
Třetí varianta, tedy vypnutí motoru a opětovné nastartování, k uzavření východu pomohla.
Na Žeranovské, kde nyní autobusy po Drozdovicích zastavují, z důvodu rekonstrukce zastávky u rybníku, měla poulička se zavřením zadních dveří problémy znovu.
Po několikerém stisknutí tlačítka pro zavření dveří a manuálních pokusech nepomohla řidiči ani předešlá úspěšná varianta s vypnutím motoru.
„Jednou se mi to v autobusu stalo taky a kamarádka mi vyprávěla, že před časem měla poulička, kterou jela stejné problémy,“ řekla paní Anna, která městskou hromadnou dopravu využívá denně. Jejich spoj je ale nakonec na potřebné místo v obou případech dovezl, byť se zpožděním.
Spousta elektroniky
„Za poruchy zavírání dveří může konstrukce autobusů. Ve dveřích je umístěna spousta elektroniky, ale s tím, že do dveří zateče voda, my nemůžeme nic dělat. Musíme se na to zaměřit a nějakým způsobem zabránit, aby k takovým poruchám docházelo,“ uvedl vedoucí provozu FTL Jiří Singer.
Na autobusy se stále vztahuje dvouletá záruka.
„Takže pokud se vůz porouchá, kontaktujeme zástupce výrobce. V Prostějově máme navíc autorizovaný servis, takže autobusy se zde opravují podle pokynů prodávajícího,“ vysvětlil Jiří Hloch, ředitel divize FTL-Bus.
Výrobcem autobusů je společnost Irisbus Iveco, tedy bývalá Karosa, která vozy vyrábí ve Vysokém Mýtě.
„O zmíněném problému nevím, ale podle popisu mohlo dojít ke zkratu v systému zavírání dveří, což by znamenalo, že nepůjdou zavřít,“ uvažoval Jan Brýdl, technický inspektor společnosti Irisbus Iveco.
Přibude dalších deset nových autobusů
Prostějovská společnost FTL chystá po minulém roce další modernizaci svého vozového parku. Dopravce by měl do poloviny září nakoupit deset nízkopodlažních autobusů pro městskou hromadnou dopravu.
Všechny vozy mají být ekologické s pohonem na stlačený zemní plyn. Investice má dosahovat necelých sedmdesáti milionů korun.
Částku okolo dvaceti pěti milionů by měl dopravce získat formou dotace z evropského regionálního operačního programu.
To že by společnost kvůli zmíněnému problému výrobce předem z možných dodavatelů vyškrtla ale nehrozí.
„Podle zákona jsme povinni vyhlásit veřejnou obchodní soutěž a jde o to, jestli dodavatel kritéria splní nebo ne. Pokud bychom měli třeba dvě vyvážené nabídky a ze všech ohledů to bylo těsné, dalo by se pak rozhodovat podle dalších kritérií, které se stanoví, takže třeba i podle poruchovosti,“ připustil Hloch.
Podle šetření, které si nechalo udělat město Prostějov, jsou letos lidé s městskou hromadnou dopravou spokojenější než loni.
V minulém roce získala městská doprava od lidí v průměru hodnocení šest, tento rok lepší sedmičku, když desítka byla nejlepší známkou.
Martin Laštůvka