Místní policisté totiž obdrželi jedno z padesáti nových aut.

„Vozidlo v civilním provedení obdrželi i policisté územního odboru Prostějov," potvrdil tiskový mluvčí policie František Kořínek.

Dopravní policie dostala v prosinci speciální vozy v ceně milión tři sta tisíc korun za kus, které mají bránit přestupkům a působit na řidiče preventivně. Nyní nebudeme vědět, jestli auto za námi není zrovna plné policistů.

Nové Octavie budou brázdit nejen dálnice, ale i silnice nižších tříd.

„Vozidla nejsou určena pro žádný specifický typ komunikace a jejich nasazení probíhá vždy v souladu s aktuálními potřebami," zdůraznil Kořínek.

„Řidiči teď budou kontrolovat každou Octavii se zatemněnými skly," myslí si dopravní psycholog Alois Hudeček.

Nová auta mají podle policejního mluvčího plnit stejné úkoly jako ta stará jasně označená, to znamená potírat přestupky a působit preventivně.

„Jedná se o vozidla pro běžný výkon služby a jejich úkoly jsou stejné, jako u vozidel viditelně označených," tvrdí tiskový mluvčí policie.

Efekt?

Reálný preventivní dopad na řidiče, ale zpochybňuje dopravní psycholog Hudeček: „Ono to psychologicky nepřináší až takový efekt jako normálně označená policejní vozidla. Nové auto chytne za hodinu pár řidičů, a to ty co už udělali přestupek. Kdežto jasně označení policisté mohou působit až na pět set vozů. Každý řidič, když vidí policii, nejen že zpomalí, ale hlavně se aktivuje a je pozornější."

Policisté v nových vozech budou spoléhat hlavně na moderní techniku. Kromě výstražných světel přímo v autě mají k dispozici také radar, který umí měřit rychlost i v protisměru.

„Asi nejzajímavější novinkou těchto vozidel je světelné výstražné zařízení umístěné přímo ve vozidle. Jinak se jedná o běžná vozidla," popisoval František Kořínek.

Alois Hudeček si však myslí, že nejlepší je působit preventivně, a to na co největší počet řidičů.

„Důležitější je prostě působit na co nejvyšší počet řidičů. Musíme si uvědomit, že hlavní příčinou nehod není rychlost, ale nepozornost. Tu právě přeruší vyšší počet viditelných policistů na cestách. Fyzická přítomnost je velmi důležitá," tvrdí Alois Hudeček.

„Myslím si, že místo padesáti speciálních vozů by bylo lepším řešením sto normálních, jasně označených policejních aut, které půjdou vidět z dálky," uzavřel dopravní psycholog.