„Vyplnil jsem formulář na dobírku a vzápětí, asi půl dne od vyplnění, mi přišel email, že mají mnoho nepřevzatého zboží, dočasně pozastavují prodej na dobírku, a pokud máme o zboží zájem, máme zaplatit předem," pokračoval ve vyprávění Tomáš Berka, kterému se jednání internetových prodejců zdálo podivné.

Nakonec se raději rozhodl pro pražský internetový obchod, kde měli tu stejnou televizi, sice o pět set korun dražší, zato ale umožňoval nákup na dobírku. Prodejce byl spolehlivý a nákup proběhl v pořádku.

Nemá peníze ani chatku

V případě Tomáše Berky z Prostějova mělo vše dobrý konec. Nákup přes internet si ale již rozmyslí čtyřiadvacetiletý mladík z Prostějova, který si v e-shopu chrudimské firmy sídlící v Praze objednal zahradní chatku. Prodejce požadoval platbu předem a mladík obchodu zřejmě důvěřoval. Na účet této firmy zaslal 66 tisíc, jenže na chatku čekal marně. Na jeho urgování firma nereagovala, až mu došla trpělivost a rozhodl se odstoupit od smlouvy. Jeho počínání bylo správné, ale peněz ani chatky se stejně nedočkal. Na nepoctivého prodejce podal trestní oznámení. Výlupkům z Chrudimska či Prahy tak nyní za jejich počínání vůči zákazníkům hrozí pět let za mřížemi.

Co je to chargeback?

Průzkumy Asociace pro elektronickou komerci (APEK) poukazují na to, že lidé při nákupu na internetu odstupují od nákupů na dobírku, začínají internetovým nákupům důvěřovat a platí předem debetní či kreditní kartou. Podle mluvčího APEK Jana Vetyšky je důležitá zkušenost a důvěra k prověřeným e-shopům, ale také například šíře platebních metod. Při nákupu na internetu je třeba dávat si pozor na velmi výhodné nabídky, kdy je zboží nabízeno výrazně levnější a prodejci požadují pouze platbu předem. V tomto případě je zde pravděpodobnost, že o své peníze přijdete.

Placení kreditní či debetní kartou za zboží na internetu předem umožňuje i zvýšenou ochranu pro případ nedodání zboží. Evropské spotřebitelské centrum v tomto případě radí spotřebitelům, že mohou požádat svou banku, o vrácení peněz formou tzv. chargebacku. Evropské centrum spotřebitelů ale dále upozorňuje, že v případě chargebacku nemá spotřebitel vůči bance právní nárok a doplňuje, že banky svým klientům obvykle vycházejí vstříc a na základě pravidel karetních asociací zprostředkují vrácení platby.

Odstoupení od smlouvy

Muž z Prostějova od smlouvy odstoupil, a to po právu. Každý spotřebitel má totiž právo podle paragrafu 53 Občanského zákoníku, který řeší nákup přes internet, pokud dodavatel spotřebiteli dodá všechny potřebné informace, které je povinen předat, odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nedodal všechny potřebné informace, lhůta pro odstoupení spotřebitele od smlouvy činí tři měsíce.

Pokud jste se dostali do podobné internetové pasti při nákupech na e-shopu nebo se vám zdá jednání některých internetových obchodníků podivné můžete například kontaktovat Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, které má své poradny v deseti městech, nejbližší pobočka pro Prostějov je v Olomouci na adrese Jiráskova 9, nebo toto sdružení kontaktujte na internetu na www.sos-msk.cz.