Hned první prázdninový víkend začal tragicky. V pátek 3. července zasahovaly záchranné složky u srážky dvou aut na D48 poblíž Hustopečí nad Bečvou.

„Jeden člověk na následky zranění zemřel, druhou vážně zraněnou osobu transportovala letecká záchranka do nemocnice,“ informoval mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Zdeněk Hošák.

Právě červenec dlouhodobě patřil k nejhorším měsícům, co se obětí dopravních nehod týče. Letos je tomu ale jinak.

K dalšímu takovému zápisu do černé kroniky došlo až 20. srpna, kdy osmatřicetiletý řidič BMW nepřežil čelní střet s nákladním autem. K tragédii došlo u Vápenné na Jesenicku.

Tragická nehoda mezi Vápennou a Žulovou.
Řidič BMW nepřežil srážku s náklaďákem

Méně hromadných srážek

Celkový počet obětí na krajských silnicích od ledna do konce srpna klesl z dvaadvaceti na čtrnáct. Příznivějším statistikám přispělo, že dopravní policisté v období prázdnin a dovolených nemuseli řešit žádnou nehodu s větším počtem mrtvých jako v minulých letech.

Například loni si hromadná srážka u Dubu nad Moravou vyžádala tři oběti, v roce 2018 zahynuli čtyři členové rodiny poté, co do jejich odbočujícího osobního auta narazil rozjetý náklaďák.

Tragická nehoda u Dubu nad Moravou - 11. 7. 2019
Nejtragičtější loňská nehoda u Dubu: viníkovi hrozí až 6 let

K zatím poslední tragédii došlo 1. září nedaleko Křelova-Břuchotína na Olomoucku. Osmnáctiletý řidič peugeotu pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost, v levotočivé zatáčce vyjel mimo silnici a narazil do stromu. Policie se stále případem zabývá a hledá svědky události. Mladý muž se stal patnáctou letošní obětí, kterých ubylo nejen v tomto regionu.

Ilustrační foto
Tragédii u Křelova stále vyšetřují. Policie hledá svědky

„Počet osob usmrcených při nehodách je od roku 1961 nejnižší právě letos. Naopak nejvíce osob bylo při dopravních nehodách usmrceno v roce 1994,“ shrnul celostátní statistiky ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Za červenec a srpen na českých silnicích vyhaslo 98 životů, nejméně od roku 1990. U více než dvou stovek nehod v Olomouckém kraji hrál podstatnou roli alkohol nebo drogy. Jenom za uplynulé dva měsíce havarovalo šedesát osm opilých řidičů.

Ilustrační oto
Průjezd do centra Šternberka zavře oprava

Hlavní příčina? Překročení rychlosti

Na většině nehod nese vinu nesprávný způsob jízdy, nejtragičtější příčinou bývá překročení povolené rychlosti. S takovými řidiči se krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz setkával i po březnovém vyhlášení nouzového stavu kvůli pandemii koronaviru. Podle něj se sice uvolnily silnice, ale zároveň také morálka řidičů.

„Někteří z nich zneužívali klidnějšího provozu k rychlé jízdě a celkově se chovali agresivněji. Ale obecně si myslím, že lidé začali trošku víc přemýšlet, takže se to nakonec odrazilo v nehodovosti jako takové,“ řekl.

Pomohlo také množství bezpečnostně dopravních akcí, byť ne každý avizované měření rychlosti či kontroly bezpečnostních pásů bral vážně.

Nehoda v Ondřejovicích, 12. září 2020
BMW proletělo plotem a smetlo dětskou trampolínu

Závody na Sedle

„V neděli jsem byl s policisty na Červenohorském sedle. Co se tam odehrávalo, to byly zcela regulérní závody na silnici. Plná čára některým nic neříká,“ kroutil hlavou dopravní expert.

Právě mezi Kouty nad Desnou a Červenohorským sedlem na konci minulého týdne havaroval motorkář a s vážným zraněním byl letecky transportován do nemocnice. Nehody v dané oblasti nejsou ničím výjimečným.

Charouze nižší nehodovost těší, zároveň však varuje řidiče před aktuálními nástrahami. Přelom léta a podzimu doprovází ranní mlhy, častější změny počasí i čím dál dřívější stmívání. Zejména kvůli šeru a tmě poukazuje na špatné používání světel nejen u motoristů, ale hlavně u cyklistů. Reflexními prvky by neměli šetřit ani chodci.

Nehody a následky, leden-srpen 2020

(rozdíl oproti roku 2019)

Počet nehod: 3 421 (-172)

Mrtvých: 14 (-8)

Těžce zraněných: 53 (-25)

Lehce zraněných: 824 (-83)

Hmotná škoda: 207 265 000 korun (+ 1 400 000)