„Jezdím tudy skoro denně, ale tehdy jsem byl po směně zvlášť unavený. U Vranovic ještě nebyl odbočovací pruh, byla noc a já jsem špatně odhadl vzdálenost. Před sjezdem jsem proto zabrzdil trochu prudčeji než obvykle. S tím ale nepočítal řidič kamionu za mnou a málem do mě narazil. Při troubení, které mi připomnělo zvuk lodní sirény, jsem si uvědomil, že jsem se možná podruhé narodil,“ vzpomíná Bříza.

Nebezpečný sjezd i nájezd na sedmnáctém kilometru „hanácké dálnice“ R46 je už definitivně minulostí. V úterý dopoledne zde silničáři otevřeli nově zrekonstruované křížení s připojovacími pruhy a protihlukovými bariérami.

„Dřív tu při nájezdu směrem od Vranovic nebylo pořádně vidět, teď má člověk možnost se slušně zařadit,“ pochvaloval si v úterý dopoledne Vojtěch Spurný, který jezdí pravidelně z Kelčic do Prostějova.

Stavba za 33 milionů

Kompletní stavba přišla Ředitelství silnic a dálnic na třiatřicet milionů korun. Není však zdaleka poslední, kterou silničáři na prostějovském úseku dálnice plánují.

Nebezpečná R46

Prioritou jsou především úpravy ke zvýšení bezpečnosti. Ta je totiž velkým problémem „šestačtyřicítky“. „Na necelých pětadvaceti kilometrech průtahu regionem se loni stalo sto devatenáct nehod, což je pětina z celkového počtu havárií na Prostějovsku. Tato koncentrace je podstatně vyšší než na běžné dálniční síti u nás,“ upozorňuje dopravní inženýr prostějovské policie Michael Vafek.

Nová svodidla i odolnější asfalt

Jako první přijdou na řadu svodidla.

„S jejich výměnou začneme hned tento víkend. Bohužel to pro řidiče znamená další omezení, protože musíme v opravovaném úseku uzavřít rychlé pruhy v obou směrech. Oprava bude hotová do konce května příštího roku,“ uvedl Martin Smolka, ředitel Správy Olomouc Ředitelství silnic a dálnic. Nová svodidla přijdou na sto dvacet milionů. Dalších sto devadesát milionů spolkne pak rekonstrukce povrchu.

„Starý povrch se vyfrézuje a na něj položíme odolnější asfalt,“ slíbil Smolka s tím, že práce na úseku by měly skončit rovněž v příštím roce. Pak teprve bude možné uvažovat o odstranění značek přikazujících stokilometrovou rychlost.

Křížení u Brodku

Vznikat mají postupně i další nové nájezdy.

„Součástí smlouvy, kterou jsme na vybudování připojovacích pruhů u Vranovic uzavřeli, je i rekonstrukce mimoúrovňového křížení u Brodku. O zahájení stavby začneme jednat, jakmile budeme vědět, kolik nás stály opravy svodidel a povrchu,“ vysvětlil Martin Smolka.

Další nové nájezdy

Ředitelství připravuje projektovou dokumentaci i ke křižovatkám u Olšan a Prostějov – střed. „U křížení v Držovicích je už projekt připraven. Protože je však tato stavba kvůli špatnému stavu mostu finančně velmi nákladná, budeme muset najít nějaké řešení,“ prohlásil Smolka. U mostu už není možné přidat po stranách další pruhy a musel by se tedy postavit celý znova. Znamenalo by to investici až tři sta milionů korun. Stávající mimoúrovňová křižovatka se přemění v křižovatku napojenou k okolní silniční síti rondelem v Konečné ulici na pomezí Prostějova a Držovic.

„Tajným přáním“ silničářů pro příští rok je pak křížení Prostějov – jih. „Zde by rekonstrukce měla být relativně méně náročná, tak do deseti milionů,“ prohlásil Smolka.

Rekonstrukcí nájezdů ale práce kolem silnice neskončí. Do roku 2013 mají vyrůst protihlukové bariéry u prostějovské ulice Šárka.

Po všech těchto úpravách by se měla rychlostní silnice stát moderní dopravní tepnou, která by zajišťovala bezpečnou jízdu. To ale záleží i na samotných řidičích. (pam)