"Letos ještě demolice nebude. Není to tak jednoduché, v budově se nachází zabezpečovací zařízení," uvedla starostka Náměště Marta Husičková.
Navíc v lokalitě by se ještě měly dělat stavební úpravy. Informovala o nich mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
"Obec nás požádala o zřízení chodníku přes přejezd, vzhledem k tomu, že je nutné vyměnit celý přejezd, zahrnuli jsme všechny plánované stavby do jedné investiční akce – oprava přejezdu, zastávky včetně nástupišť, vybudování nového přístřešku a přístupové cesty a také demolice stávající budovy," informovala.
Zatím se tak demolice odkládá na neurčito. Její provedení už přitom loni SŽDC potvrdila.
Snahy o záchranu budovy
Odklad tak skýtá určitou naději zastáncům zachování nádražní budovy. Na sociálních sítích se jich našli stovky. Nejaktivnější je zatím Martin Kašpar, který založil skupinu Zachraňme nádraží v Náměšti na Hané. Do ní se postupně zapojilo přes sedm set lidí.
"Zatím mám informace takové, že by měla být lokalita - včetně nádraží - vyřešená do dvou let," uvedl Martin Kašpar. Ten například odmítá, že by budova byla v tak špatném stavu, aby ji nechal nynější vlastník strhnout.
"Rozhodně na tom není tak špatně, jak často zastánci zbourání tvrdí. Co se ale týká sumy, za kterou byla budova ke koupi, tak osm set tisíc je podle mě přemrštěná částka," poznamenal Martin Kašpar.
Z finančních důvodů si nádraží nepořídil. A nechtěla ho ani obec, když měla tu možnost. Opět ze stejného důvodu: nedostatku finančních prostředků.
"Máme ve vlastnictví více budov, často kulturních památek, o které se musíme starat. Pokud bychom přibrali ještě nádraží, byli bychom špatnými hospodáři," uvedla starostka.
Ta poukázala i na to, že Martin Kašpar neuspěl na Ministerstvu kultury ČR se snahou o prohlášení budovy kulturní památkou. Ta sice v minulosti nabízela pohled na štukovou výzdobu, ta už je však minulostí.
Rád by z něj udělal turistické centrum
Nicméně přesto všechno boj o záchranu nádraží muž nevzdává. Prohlašuje navíc, že by věděl i o využití nádraží.
"Nápady mám. Byl bych rád, kdyby si na sebe budova vydělala. Rád bych z něj udělal turistické centrum. Koneckonců, jen zámek ročně navštíví nějakých třicet tisíc návštěvníků a dobře třetina z nich přijíždí vlakem. V blízkosti městyse jsou navíc mnohé další památky, které turisty lákají," uvedl Martin Kašpar a poukázal na polohu nádraží, které se nachází na začátku stromořadí vedoucím k zámku. Nyní podle svých slov zvažuje, kde sehnat potřebné statisíce korun. "Možnostmi jsou třeba startovač nebo veřejná sbírka," poznamenal.
SŽDC se prodeji nebrání, ale…
Samotná SŽDC se prodeji nádraží, přes které denně projedou zhruba dvě desítky spojů, nebrání. Má však své podmínky.
"Prodej budovy je možný v případě solventnosti kupce, který bude schopen zafinancovat rekonstrukci budovy. Společně s obcí však chceme záruky, že případný kupec má dostatek finančních prostředků a po rekonstrukci bude budova sloužit prospěšným účelům," sdělila Kateřina Šubová k budově.
Na trase Senice na Hané - Kostelec na Hané, kde se nachází i náměšťské nádraží, potkal stanice rozdílný osud. Kostelec a Senice zůstávají nádražími, kde si lidé mohou nakoupit jízdenku, Čelechovice na Hané jsou naopak uzavřenou budovou. Třebčín oproti tomu vlastník nechal opravit.
Další rekonstrukce
Rekonstrukce nádraží se stala velkým tématem posledních let. Došlo totiž na změnu vlastníka, kdy od Českých drah přebrala nemovitý majetek SŽDC. Začaly se tak reálně objevovat úvahy o úpravách některých budov, včetně těch na Prostějovsku.
Příkladem může být stanice Prostějov-Místní nádraží, kde majitel přislíbil rozsáhlou rekonstrukci, Další by se také mělo dočkat hlavní prostějovské nádraží a také budova v Nezamyslicích, a to v souvislosti se stavebními úpravami a vznikem železničních koridorů.