„Strana od Brna na Olomouc bude hotová do 15. srpna, pak začnou práce naproti. Celá akce by měla skončit do 15. listopadu,“ informoval Antonín Lubšík, provozní technik pro R 46 z Ředitelství silnic a dálnic.

Na nájezdu ve Vranovicích odbočovali řidiči přímo do pruhů, v nichž se auta řítí stotřicetikilometrovou rychlostí.

„Byla to adrenalinová záležitost. Když tady člověk najížděl, musel mít hlavu vytočenou doleva a volant stočený napravo. Ve výhledu mu navíc bránila navigační cedule. Sám jsem zde jednou přišel o zrcátko,“ říká Jaromír Kučera, který tudy denně jezdí do práce.

Nájezd bude sice bezpečnější, ale exit u Vranovic není jediným kritickým místem dálnice na Prostějovsku. Problém je v tom, že jde vlastně jen o rychlostní komunikaci, a proto nemá odpovídající parametry.

„Rychlostní silnice z Olomouce na Brno je dlouhodobě nejproblematičtější dopravní komunikací na Prostějovsku. Na zhruba pětadvaceti kilometrech průtahu se loni stalo sto devatenáct nehod, což je pětina z celkového počtu havárií v celém regionu. Tato koncentrace je podstatně vyšší než na běžné dálniční síti u nás,“ upozornil již dříve dopravní inženýr prostějovské policie Michael Vafek.

Vylepšení u Brodku hned tak nezačnou

Na vině je podle něj to, že silnice byla z úsporných důvodů postavena pro rychlost do sta kilometrů, zatáčka u Olšan je dokonce dimenzována pro devadesátikilometrovou rychlost.

„Jednotlivé pásy jsou ke všemu klopené jinak, než u dálnice. Tak se může snadno stát, že vznikne velké převýšení a vozidlo svodidla prostě přeletí,“ upozornil Vafek.

Odborníci opakovaně žádali ministerstvo dopravy o snížení rychlosti na celé rychlostní komunikaci.

To však neprošlo. Údajně proto, že by zde stát nemohl vybírat poplatek a mýtné.

Stejně problematický nájezd jako ve Vranovicích je i u Brodku u Prostějova, kde měly začít úpravy už loni v listopadu. Dělníci se tu ale zřejmě neobjeví ani tento rok.

„Administrativně jsme připravili všechno potřebné pro zahájení stavby. Letos však nebyla zařazena do finančního plánu. Budeme se snažit zahájit práce v roce 2012,“ konstatovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.