Paní Anna Koláčková z Prostějova jezdí prakticky každý víkend na chalupu kousek za Konici. Cestuje vlakem a jízdu si užívá. Přesto ji něco trápí.

„Kochám se krásnými výhledy na krajinu, líbí se mi pohodlné zařízení zánovních vlaků, ale straší mě stav některých drážních budov na trati. Občas vypadají opravdu jak z nějakého béčkového hororu,“ stýská si Anna Koláčková s tím, že asi nejhůř na ni působí zastávky v Jesenci a Nectavě.

„Ale ani nádražní budova ve Dzbeli nevypadá nic moc, a to se tam mnohdy přestupuje. Domek působí ošuntěle a čekárna je zavřená. Přijde mi to jako velká škoda. Budova by si zasloužila opravu,“ míní Koláčková.

Co na to říkají zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), pod které drážní objekty na tratích spadají?

„Právě výpravní budova ve stanici Dzbel se dočká ve střednědobém horizontu celkové opravy. A to přibližně za tři miliony korun,“ sdělila tisková mluvčí SŽDC Nela Friebová.

Tato zpráva potěšila nejen paní Koláčkovou, ale i starostku Dzbeli Janu Konečnou.

„Byla bych opravdu moc ráda, kdyby se budova opravila. A tři miliony není rozhodně málo. Za tolik by se už možná dala postavit budova nová,“ usmívá se starostka Konečná.

„Ale teď vážně, současný stav nádraží je opravdu neutěšený a každou investici do zlepšení jeho stavu uvítáme,“ uzavřela starostka.

Ilustrační foto
Tipy na víkend 25. - 27. října: Je libo maso, draky, dýně, koně, lampiony?

Dočká se i Kostelec, Čunín či Stražisko

Výpravní budova ve Dzbeli ovšem není podle mluvčí Friebové zdaleka jedinou, která se dočká zvelebení.

„Například v Kostelci na Hané se připravuje celková oprava výpravní budovy a přilehlého přístřešku v předpokládané hodnotě přibližně pěti milionů korun,“ uvedla mluvčí s tím, že se v dohledné době počítá i s opravami ve stanicích Čunín a Stražisko.

Starosta Kostelce František Horák plánovanou investici do nádraží bere všemi deseti.

„Jde o budovu, která je jasně viditelná při příjezdu do města a opravu si určitě zaslouží. Takže kdyby se to povedlo a byl při vlastní realizaci zachován i historický ráz nádraží, určitě bychom si toho hodně považovali,“ zmínil se starosta Horák a dodal, že pokud by rekonstrukci doprovázela i úprava okolí objektu, město by se na svých pozemcích u nádraží k tomu také přidalo.

Malý vodní tok Vřesůvka ve Výšovicích doznal úpravy za více než tři miliony korun. 24.10. 2019
Výšovická Vřesůvka má zbrusu nové koryto, stálo tři miliony. Takto vypadá

Co místní nádraží v Prostějově?

V souvislosti s výše zmíněnými plánovanými opravami je ovšem nutné zmínit i fakt, že investovat by se mělo i přímo v Prostějově.

„Na akci „ Rekonstrukce železniční stanice Prostějov místní nádraží“ je zpracováváno zadání záměru projektu a dokumentace pro územní řízení. Současně probíhá jednání s Městem Prostějov o budoucím možném využití výpravní budovy,“ nechala se slyšet mluvčí Friebová.

Prostějovský primátor František Jura
Výstavba nových šaten na zimáku má zpoždění. Proč?

OPRAVY PODLE METODIKY
Na objektech drážních budov jsou prováděny soustavně průběžně nutné udržovací práce. Při plánování a realizaci oprav musí SŽDC závazně postupovat dle metodiky Ministerstva dopravy s názvem „Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží“, která určuje jednotný postup při nakládání s nemovitostmi ve správě SŽDC. Součástí koncepce je Program rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží (dále PRRON). Cílem programu je na základě analýzy stavu objektu a jeho významu stanovit ucelenou koncepci postupu a stanovení priorit při rekonstrukci jednotlivých budov osobních nádraží.

REALIZOVANÉ INVESTICE NA TRATI PROSTĚJOV – DZBEL
V uplynulých pěti letech byl na této trati opraven objekt stavědla 1 ve stanici Prostějov hl. n., v hodnotě 670 tisíc korun. Dále byla opravena výpravní budova ve Stražisku (výměna oken, střešní krytiny) v hodnotě 500 tisíc korun. Na zastávce Ptení byl instalován nový přístřešek pro cestující veřejnost. Na objektech uvedené tratě byla prováděna běžná údržba, opravy a odstraňování havarijních stavů.

Z větších oprav můžeme jmenovat:

VB Prostějov hl. n.:

- 2017 - opravy prostor pro Policii ČR

- 2017 - oprava kotelny

- 2019 - oprava prostor restaurace

VB Konice:

- 2017 – oprava chodníků k VB

- 2017 – výměna vchodových dveří

VB Stražisko:

- 2014 – oprava střechy a výměna oken

- 2017 – oprava fasády

PLÁNOVANÉ SOUVISEJÍCÍ INVESTICE
Nejen stanice na trati z Kostelce směrem do Dzbeli čekají opravy. Rekonstrukce se dočkají i některá nádraží na křížící se trati z Kostelce směrem na Senici. Na zastávce Náměšť na Hané se projektuje nové bezbariérové nástupiště, nový přístřešek a rekonstrukce přilehlého přejezdu a ve stanici Senice na Hané se připravuje rekonstrukce výpravní budovy v hodnotě přibližně osmi milionů korun.