Během letoška už Deník informoval o chystané rychlostní železnici, která se dotkne jižní části okresu, tedy například Nezamyslic, dva měsíce zpátky zase o blížících se úpravách na hlavním nádraží v Prostějově.

Stavební práce však postihnou i mnohá, menší nádraží.

Ne vždy přitom půjde o rekonstrukci.

Konice chřadne

"V případě Nezamyslic počítáme s odbouráním větší části výpravní budovy a kompletní rekonstrukcí hlavní části, tedy fasády či střechy. Celkové náklady se budou pohybovat okolo 49 milionů korun," prozradila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Už dříve SŽDC prozradila, že jak zde, tak například v Prostějově vzniknou nová nástupiště s podchody.

Na opravu však dále čeká řada menších staničních budov. Příkladem může být třeba ta v Konici. Sice nepatří k nejstarším, šest let bez využití se na ní však podepsalo.

"Budova zas tak zchátralá není, ale vlastník ji zanedbává," poznamenal starosta Konice František Novák.

Na řadě lokálních tratí pak platí jednoduchá rovnice: jakmile se přestanou vydávat v nádraží jízdenky, znamená to začátek konce stanice. Jedním z příkladů je právě i ta konická.

"Chybí nám zde nejen prodej ale také čekárna. Pro nás by obojí bylo dobré, bohužel jsme se na obnovení fungování nedohodli ani s Českými drahami, ani teď se SŽDC," mrzí starostu města.

Čelechovice ve výhledu

V tomhle ohledu jsou na tom podobně i v Čelechovicích. Zde však budova alespoň zčásti slouží bydlení. Komfort pro cestující však chybí.

"Bylo by jen v pořádku, kdyby na úpravy došlo. Je tam vzrostlá tráva, chybí i lavičky a přístřešek pro cestující není nic moc. Jde přitom o vstupní bránu a vizitku obce," řekla jedna z obyvatelek Milada Dosedělová.

Jak ale prozrazuje mluvčí SŽDC, správa zatím uvažuje jen o jedné z budov.

"V obou případech se jedná o zastávky, kde v nejbližší době neplánujeme větší investiční práce. Objekty přešly v rámci SŽDC pod správu osobních nádraží a bude se připravovat plán jejich budoucích oprav. V případě Čelechovic předpokládáme, že bude výhledově nutná větší investice," sdělila redakci Deníku Kateřina Šubová.

Ve Stražisku vymalováno, v Náměšti demolice

Náměstek ředitele podniku Pavel Drmola rekonstrukci menších stanic slíbil dva měsíce zpátky při své návštěvě Prostějova. A v některých případech už se změny správa přičinila.

Vymalováno je třeba ve Stražisku, zcela nová zastávka pak překvapí cestující v Lutotíně.

"Před třemi jsme vyvolali jednání a Správa železniční dopravní cesty se k našim prosbám zachovala vstřícně. Finančně jsme se podíleli asi patnácti tisíci, položili jsme v souvislosti s výstavbou na našem pozemku dlažbu. A kvalitní nová zastávka, to je vždy důvod ke spokojenosti," řekl starosta Bílovic-Lutotína Miroslav Hochvald.

Jinde ale takové štěstí nemají. Třeba v Náměšti na Hané nedávno boj o své nádraží prohráli, budovu čeká příští rok demolice.

A to i přes nesouhlas části místní a iniciativu za zachování nádraží, k níž se připojilo na tisíc lidí.