„Všechno začalo v roce 2013, kdy byla poprvé v Prostějově otevřena první třída s rozšířenou výukou," řekla Martina Hrůzová ze spolku Třída Prostějov.

„Tomu předcházela bezmála roční příprava s vedením zdejší základní školy Jana Železného. Autorem konceptu pro děti z I. vzdělávacího stupně je Tomáš Blumenstein, člen vedení Mensy International, který se dlouhodobě zabývá vzděláváním nadaných dětí, jejich identifikací a rozvojem," doplnila Martina Hrůzová.

Třída s rozšířenou výukou angličtiny, matematiky a logiky je navržena pro 22 žáků.

Děti mají týdně navíc pět vyučovacích hodin, které tvoří především angličtina – tři hodiny, hodina logiky a hodina osobnostního rozvoje.

Hodiny angličtiny jsou půlené oproti matematice a češtině.

A jak se na možnost dát své dítě do tohoto typu třídy dívají maminky?

Blanka Bednaříková z Duban by zvažovala, zda své dítě do podobné třídy dá.

„Určitě jenom tehdy, pokud by o to mé děti samy projevily zájem," uvedla.

Podporu projektu vyjádřil i odborník z Olomoucké sítě podpory nadání.

„Připomíná mi to trochu vzdělávací systém na základní škole v Hálkově ulici v Olomouci, a ten se mi moc líbil," řekl Pavel Rušar z Olomoucké sítě podpory nadání. „Je pravda, že jsem si svůj názor formoval na základě zkušeností s tamějšími pedagogy, kteří jsou výborní. Své dítě bych tedy do podobné třídy přihlásil, ale musel bych mít více informací o celém vzdělávacím konceptu," dodal na závěr.

PŘIJÍMACÍ POHOVORY

„Děti jsou do třídy přijímány na základě výsledků přijímacího pohovoru, který se skládá ze školní zralosti a z testu intelektu," doplnila Martina Hrůzová.

Přijímacím pohovorům předchází dvě informační schůzky s rodiči, během celého podzimu mohou rodiče zasílat přihlášky svých dětí k přijímacímu pohovoru, třída s rozšířenou výukou je pro děti z celého prostějovského okresu.

Již před řádným zápisem žáků do prvních tříd jsou známé výsledky a děti, které přijaty nebyly, se mohou zapsat například na svoji spádovou školu.

V Prostějově se letos v září na základní škole Jana Železného bude otevírat už čtvrtá první třída.

„V roce 2013 se nám hlásilo asi jen o čtyři děti více. Pro školní rok 2016 – 2017 se dětí přihlásilo už celkem 48," řekla Martina Hrůzová.

PODOBA VÝUKY

Tento výukový koncept je plánovaný na pět let – celý první stupeň základní školy, aby mělo vzdělávání návaznost a smysl. Děti mají výuku angličtiny od první třídy, z toho hodinu s rodilým mluvčím. Jednou týdně také logiku a osobnostní rozvoj.

„V těchto hodinách například vyučující pracuje s knihou Ferda a jeho mouchy, pomáhají mu plyšové hračky. S dětmi si povídá o tom, co je potkalo, o jejich smutcích i radostech a pomůcky mu při hodině hodně pomohou. Děti se vžívají do problémů Ferdy a samy si začnou vybavovat situace ze svého života a rozebírají je hravou a nenásilnou formou," upřesnila Martina Hrůzová, jejíž osmiletý syn do třídy také chodí.

Už druhým rokem se ve třídách bude vyučovat matematika podle Hejného metody. „Ta rozvíjí matematické myšlení, přestože se zpočátku zdá, že jsou děti ve znalostech trochu pozadu. Časem se však ukazuje, že oboru daleko více rozumí," vysvětlila Martina Hrůzová.

Hodiny navíc a pomůcky pro děti hradí spolek z příspěvků rodičů, které činí 1 500 korun měsíčně. Spolek Třída Prostějov navíc zajišťuje další vzdělávání svých učitelů a lektorů a vše, co dětem v jejich rozvoji prospěje.