Dříve mohli šóféři jedoucí třeba z Prostějova do Olomouce nechat vyšplhat rafičku tachometru až na stupínek označující sto třiceti kilometrovou rychlost.

Před pár dny ale ministerstvo dopravy na návrh Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o třicetikilo­metrovém snížení rychlosti, a to kvůli nevyhovujícímu stavu silnice.

To jestli řidiči povolenou rychlost skutečně dodržují nyní pravidelně kontrolují prostějovští dopravní policisté nebo dálniční policisté z oddělení Kocourovec.

„Běžně jsme zde rychlost vozidel kontrolovali, ale je pravda, že po snížení maximální rychlosti jsme jejich počet zvýšili. Nejde ale o nijak razantní nárůst,“ řekla olomoucká policejní mluvčí Jitka Dolejšová.

Prostějovské oddělení, které má na starosti nejdelší úsek rychlostní silnice, je také více aktivní.

„Nyní zde kontrolujeme rychlost častěji než obvykle. Dá se říct, že jsme tam každý den, případně obden,“ uvedl Vítězslav Matyáš, vedoucí Dopravního inspektorátu Prostějov.

Rychlost někdy nedodržuji, teď to bylo o fous

Řidiči si nárůstu hlídek po omezení rychlosti už všimli.

„Z Prostějova do Olomouce jezdím pravidelně každý den a je pravda, že se mi stane jen výjimečně, kdy policejní auto nepotkám. Musím se přiznat, že novou rychlost někdy nedodržuji, protože jsem v tomto úseku zvyklý jezdit sto třicítkou. Naštěstí jsem ještě žádnou pokutu nedostal. Ale včera to už bylo opravdu o fous,“ svěřil se Marek Orlíček z Prostějova.

Podle prostějovského dopravního oddělení počet přestupků, které policisté na rychlostní silnici řešili, narostl.

„Když mohli řidiči jezdit sto třicet kilometrů v hodině, pokutovali jsme několik z nich, kteří přesáhli i tuto hranici. Teď při stovce je šoférů, kteří překračují povolenou rychlost mnohem více,“ řekl Matyáš.

Během čtvrtka vyjížděli prostějovští policisté na rychlostní silnici ke kontrole jak z dopolední, tak z odpolední směny.

„Dopoledne jsme zastavovali kvůli vyšší rychlosti osm řidičům. Celková výše pokut byla pět tisíc čtyři sta korun. Musím říct, že jde spíš o mírnější postihy, protože jednomu řidiči lze uložit pokuta až do výše dvou tisíc korun. Pokud by překročil rychlost o více než třicet kilometrů v hodině, mohlo by to být ještě o pět set korun dražší,“ spočítal Matyáš.

Policie: Aby si řidiči na stovku zvykli

O tom, jakou pokutu řidič zaplatí, rozhoduje policista podle toho o kolik jelo auto rychleji než je v úseku povoleno nebo na jakém místě k přestupku došlo.

„Pokud je to v nepřehledném místě, tím hůř pro řidiče,“ dodal vedoucí dopravního oddělení.

Podle Matyáše ale ke kontrolám nedochází proto, aby se vybraly peníze, což dokládá i nízkými pokutami ze čtvrtečního dopoledne.

„Jde nám o to, aby si řidiči zvykli na sníženou rychlost a dodržovali ji. Ale jinak než pod hrozbou sankce je k tomu nepřesvědčíme,“ myslí si Matyáš.

„Jel jsem tady pouze párkrát a nikdo zde předepsanou rychlost nedodržoval. Chtěl bych vidět, jak tam policie zastavuje auta za rychlou jízdu. To by teprve byly kolony,“ napsal v internetové diskusi Deníku řidič Lukáš.

Hříšníky staví u sjezdů, chybí odstavný pruh

Právě i kvůli chybějícímu odstavnému pruhu dochází k tomu, že policisté rychle jedoucí automobil směrují k zastavení na sjezdech ze silnice, aby neohrozili provoz.

Na opravu svodidel, které jsou jednou z hlavních příčin snížení rychlosti, chybí letos v rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic peníze.

„Rád bych tam viděl i policejní passat, protože Poláci zde nejezdí sice sto sedmdesát, ale teď tak sto šedesát kilometrů v hodině. Vybrat by se zde jistě něco dalo,“ uvedl v internetové diskusi další ze čtenářů.

Martn Laštůvka