„Představa, že budu muset před sebe pouštět auta vjíždějící na kruhový objezd je absurdní. Víte, kolik bude dopravních nehod? Nechápu proč se mění, něco co léta fungovalo a dobře," nechápavě kroutil hlavou Martin Konečný, řidič pravidelně jezdící přes Prostějov, město kruhových objezdů.

„Účelem celé změny je klást větší důraz na ohleduplnost řidičů, ale nemyslím si, že bylo zvoleno ideální řešení," posteskl si také dopravní psycholog Alois Hudeček.

Doposud měli všichni řidiči jedoucí po rondelu absolutní přednost před těmi, co na něj vjížděli. Zaručovala to povinnost označení objezdu, dvěmi značkami, a to „Kruhový objezd" a „Dej přednost v jízdě" nebo „Stůj, dej přednost v jízdě". Od roku 2016 ale stačí jen značka „Kruhový objezd" s tím se ale mění i silniční pravidla. Řidiči se budou muset řídit pravidlem přednosti zprava.

„Já si nemyslím, že by to mělo přinést nějaké větší potíže. Situace, kde by se měli řidiči držet přednosti zprava totiž nenastane, všude se určitě dají značky. Jednou už tu podobná pravidla byla a vše se řešilo značkami," zavzpomínal Jan Kuča, instruktor prostějovské autoškoly.

Značky zajistíme

Za pravdu mu dal i náměstek prostějovské primátorky Pavel Smetana, který má pod sebou právě dopravu v městě.

„Osobně si nemyslím, že je to šťastná změna, hlavně kvůli mladým řidičům. Jedna značka navíc už není až takový problém a určitě, kdybychom v Prostějově začali se stavbou nového rondelu, tak budeme trvat na přidání značek ustanovující přednosti," slíbil Pavel Smetana.

Slabá prezentace

Dopravnímu psychologovi Aloisi Hudečkovi pak vadí, že změna nebyla dostatečně zveřejněná: „Největší chybou je, že je tato změna málo prezentována v médiích. K normálnímu řidiči se to vůbec nedostane. Ministerstvo dopravy mělo zařídit, aby se to v lukrativních časech vysílalo ve veřejnoprávních médiích, tak aby se tato velká změna dostala do podvědomí řidičů."

Prostějov je známý vysokým počtem všech možných druhů rondelů, které mají usměrňovat dopravu ve městě. Podle dopravního psychologa Hudečka je nejdůležitější být na všech kruhových objezdech maximálně opatrný.

„Českým problémem jsou atypické kruhové objezdy. Většinou jsou totiž zbudovány ve městech na místech křižovatek, takže jsou přizpůsobeny podobě města. Proto je každý normální řidič na všech kruhových objezdech opatrný. To je základ, jak předejít jakýmkoliv nehodám," zdůraznil Alois Hudeček.