„31. ledna jsme si rezervovali v cestovní agentuře Mika Tour zájezd cestovní kanceláře Kovotour Plus k moři do Černé Hory,“ popsali Pavel Melka z Dětkovic a Slavomír Vaca z Prostějova.

Dovolenou pro devět lidí v termínu 22. až 29. srpna za osmdesát pět tisíc korun zaplatili ve dvou splátkách, z nichž druhou pět týdnů před odletem.

„Sedm dní před odletem jsme stále neměli potřebné informace k dovolené,“ vysvětlil Melka.

Proto kontaktoval majitelku Mika Tour Renatu Dohnalovou.

Zjistili jsme, že nikam nepoletíme

„Z Kovotouru se nebyli schopni vyjádřit, kde jsou podklady pro dovolenou,“ vysvětlila Dohnalová. Klienty tak ujistila, že odletí.

„Den před odletem, v pátek, jsme volali přímo do cestovní kanceláře Kovotour a zjistili jsme, že nikam nepoletíme, protože za zájezd nebylo doplaceno sedmdesát čtyři tisíc korun ze strany Mika Tour,“ uvedl Melka.

Zástupci Kovotour mu řekli, že mohou odletět v případě, že doplatí dovolenou přímo v ostravské pobočce CK. Proto se ihned vydali do cestovní agentury pro vysvětlení.

Během tří hodin se nespokojení klienti dohadovali s majitelkou agentury, co budou dělat dál.

Spletla si účty?

„Peníze jsem poslala omylem na bankovní účet jiné cestovní kanceláře, protože používám internetbanking a pravděpodobně jsem se překlikla při zadávání čísel,“ vysvětlila Dohnalová.

S tímto vysvětlením se klienti nechtěli spokojit, protože chtěli odletět na dovolenou. A požadovali nahlédnutí do bankovních výpisů, s čímž, jak oba tvrdí Dohnalová nesouhlasila nebo 74 tisíc korun v hotovosti na doplacení pobytu v Černé Hoře.

„Paní Dohnalová nám dokonce navrhla, že nám peníze vrátí v pondělí z pojistky, ale to bychom nikam neletěli,“ uvedl Melka. A dodal: „Proto jsme požadovali vrácení našich peněz v hotovosti.“

Majitelka Mika Tour to vidí jinak

Majitelka Mika Tour okomentovala schůzku jinak:

„V žádném případě jsem panu Melkovi nenavrhovala, aby neletěli. Celou dobu jsem se snažila jim vyjít vstříc.“

Nakonec Melka peníze dostal.

„Manžel vybral peníze z našeho účtu a vrátili jsme je panu Melkovi. Zpětně jsem je vymáhala po cestovní kanceláři, které jsem omylem peníze poslala,“ dodala Dohnalová. Dál se dohodli, že Mika Tour zaplatí klientům cestu do Ostravy, při které hotově zaplatí svoji dovolenou.

V sobotu ráno jel Melka zaplatit dovolenou přímo do ostravské pobočky Kovoutouru.

„Odpoledne jsme tam jeli zpět přímo na letiště a odletěli na dovolenou,“ doplnil Melka.

Cesta do Ostravy byla nakonec proplacena

Po návratu z dovolené očekával proplacení ranní cesty do Ostravy od Mika Tour.

„Po několika urgencích mi paní Dohnalová necelých sedmnáct set korun proplatila,“ konstatoval klient.

Majitelka Mika Tour nechápe, proč si nespokojený Melka na ni stěžuje:

„Dovolenou zaplatili a odletěli, dokonce jsme mu z naší provize zaplatili cestu do Ostravy a zpět. Je to reakce na předešlou stížnost pana France. To už řešíme soudní cestou.“

Zástupci ostravské CK Kovotour Plus se k případu i po několika urgencích a telefonátech nevyjádřili.

Je bezpečné cestovat s agenturou?

K cestovním agenturám se vyjádřil i mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. „Pro klienta není rizikem koupit si zájezd u zprostředkovatelské cestovní agentury,“ popsal. Cestovní smlouvu uzavírá klient přímo s cestovní kanceláří. Ty jsou ze zákona pojištěny proti úpadku. „Pokud má klient s cestovní kanceláří uzavřenou a řádně zaplacenou cestovní smlouvu, tak ho kancelář nemůže neodbavit na dovolenou,“ popsal dál Okamura. Podle něj mají cestovní agentury velkou výhodu v tom, že mohou nabízet více zájezdů z několika kanceláří. „Agentury žijí z provizí z uzavřených zájezdů. V průběhu je to osm procent z ceny zájezdu,“ vysvětlil Okamura. Agentura vyinkasuje od klienta všechny peníze za dovolenou a ty ihned přepošle cestovní kanceláři. Zpětně pak inkasuje za provizi. Ke konkrétnímu případu agentury Mika Tour Okamura poznamenal: „Pakliže měli klienti uzavřenou cestovní smlouvu, tak z té vyplývá, že cestovní kancelář musí zájezd zrealizovat. Pokud ale nebyl zájezd stále zaplacen, tak chápu, že se Kovotour Plus zachovala tak, jak se zachovala. Protože držela klientům v letadle místo. V případě, že by klienti neletěli, tak by museli platit storno poplatky letecké společnosti.“ (psy)