„Spolu s manželkou se chystáme za dcerou do Jeseníků. Doufám, že tu cestu naše zimní gumy zvládnou,“ říká Martin Syrový z Prostějova.

Odborníci zdůrazňují, že stav zimních pneumatik je klíčový pro bezpečnost jízdy na zasněžené či zledovatělé vozovce.

„Zimní pneumatiky by měly být při jízdě do hor naprostou samozřejmostí, jejich používání navíc ukládá silniční zákon. Počínaje letošním rokem mají totiž řidiči na celém území České republiky od počátku listopadu do konce března povinnost nazout zimní pneumatiky v případě, že na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nebo pokud to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat,“ shrnul Vojtěch Schwangmaier, šéf jednoho z největších internetových prodejců pneumatik a kol v České republice.

V místech označených značkou Povinná zimní výbava platí povinnost obutí zimních pneumatik za jakýchkoliv povětrnostních podmínek.

„Seznam takových úseků je možné nalézt na internetových stránkách Ministerstva dopravy,“ připomněl prostějovský policejní mluvčí Petr Weisgärber.

Samotné nazutí zimních pneu ovšem nestačí. Důležitá je i jejich kontrola a důsledná příprava.

„Hloubka dezénu by u zimních pneumatik neměla klesnout pod hranici čtyř milimetrů,“ konstatoval Schwangmaier.

Dodal, že nová nesjetá zimní pneumatika s hloubkou dezénu okolo osmi milimetrů si podle jeho slov dokáže dobře poradit s kluzkou vozovkou, sněhem i extrémním stoupáním a klesáním, se kterými se řidiči při cestování v horách běžně setkávají.

Se vzrůstající mírou opotřebení vzorku však pneumatika svoje schopnosti rychle ztrácí.

„U pneumatik s hloubkou dezénu čtyři milimetry je brzdná dráha o polovinu delší než u zcela nových pneu. Pokud řidič riskuje a pojede na pneu s hloubkou dezénu jen dva milimetry pak se brzdná dráha prodlužuje až o sedmdesát procent,“ přiblížil Vojtěch Schwangmaier.

V mrazu trochu přifoukněte

Před každou delší cestou by měl řidič zkontrolovat míru nahuštění pneumatik. Správný tlak totiž ovlivňuje nejen životnost pneumatik, ale i jízdní vlastnosti vozu.

Příliš nahuštěné pneumatiky ztrácí svojí přilnavost k vozovce. Naopak při nízkém tlaku klesá ovladatelnost vozu a brzdná dráha se prodlužuje.

„Optimální hodnotu nahuštění pneu najdete ve velkém technickém průkazu a v manuálu vozidla, u některých aut je uvedena také na víčku nádrže,“ popsal ředitel internetové prodejny.

V zimním období odborníci doporučují hustit pneumatiky o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce automobilu. S klesající teplotou se totiž objem vzduchu zmenšuje a v důsledku toho pneumatika ztrácí svůj předepsaný tlak.

Odborníci doporučují pneumatiky vyměnit nejpozději po 6 letech. Stáří je možné zkontrolovat na boku pneumatiky za písmeny DOT a interním kódem výrobce.

Datum výroby se nachází zcela na konci označení ve tvaru čtyřčíslí. Například číslo 1609 informuje, že pneumatika byla vyrobena v šestnáctém týdnu roku 2009. Pokud si nebudete stářím pneumatiky jisti, navštivte pneuservis, kde vám poradí.

„Při cestování v horském prostředí se řidič často může setkat se značkou Sněhové řetězy, která mu stanovuje povinnost nasadit řetězy alespoň na hnací nápravu vozidla,“ upozornil policejní mluvčí Weisgärber.

Přestože sněhové řetězy nejsou součástí povinné výbavy vozidla, na dovolené v horách by dle jeho slov v autě rozhodně neměly chybět. Při jejich nákupu je třeba zohlednit především rozměr plášťů pneumatik.

„Nasazování řetězů si před cestou v klidu vyzkoušejte, pro trénink může dobře posloužit i rezerva,“ doporučil Schwangmaier.

Zimní gumy na všechna kola

Podle novely silničního zákona jsou motoristé povinni v zimním období na zasněžené vozovce nazout na vozidlo pneumatiky s označením M+S, a to na všechny čtyři kola.

V minulosti totiž někteří řidiči v rámci úspory dávali zimní pneumatiky jen na hnací nápravu a na druhé nápravě ponechávali pneumatiky letní.

„Přezutí zimních pneumatik pouze na přední nápravě je v případě výskytu sněhu, ledu či námrazy na vozovce v rozporu s novou právní úpravou. Navíc takovým řidičům hrozí, že vůz dostane snáze smyk, protože se stane přetáčivým,“ prohlásil Vojtěch Schwangmaier.

Naopak pokud jsou zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě, zvyšuje se riziko, že auto bude nedotáčivé, tedy v zatáčce nezatočí a projede ji rovně. Navíc takové vozidlo nedostatečně brzdí.

„Já ještě po Prostějovsku jezdím na letních gumách. S policisty jsem kvůli tomu zatím problém neměl,“ tvrdí sedmadvacetiletý Petr ze Smržic.

Vítězslav Matyáš z prostějovského dopravního inspektorátu tvrdí, že s kontrolami nepřezutých vozů policisté vyčkávají až na příchod zimního počasí.