„Každou chvíli mi někdo volá, je toho opravdu hodně,“ potvrdil prostějovský opravář plynových zařízení Radek Lužný. Lidé zanedbávají pravidelné revize a tak se teď objevují závady. „Zdržujete mě od práce,“ usmál se Lužný a vydal se za dalším zákazníkem.

Vlaky na Prostějovsku jezdí včas nebo jen s mírným zpožděním. Ale topení zejména ve starších vagónech mnohdy nefunguje. „Je to daň za stáří vozů, které dosahuje i třiceti let,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

„Technické problémy na kolejích nebo na elektrickém vedení nastávají hlavně při prudkých výkyvech počasí, momentálně je vše v pořádku,“ konstatoval Pavel Hala, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, které koleje patří. Situace by se zhoršila v případě, kdy by vlhko přešlo do velkých mrazů nebo vydatné nadílky sněhu.

Také autobusem se lidé přepravují bez problému, tvrdí ředitel autobusové divize FTL Jiří Hloch. „Za ojedinělé autobusy, které nevyjedou, vypravujeme náhradní spoje,“ upřesnil. Řidiči proti zamrznutí tankují do autobusů zimní naftu dodávanou přímo od výrobce. Pokud teploty neklesnou ke třiceti stupňům pod nulou, nemělo by palivo zmrznout. Před čtyřmi lety na velké mrazy doplatilo několik autobusů. Podle Hlocha se jednalo o vozy, které neměly natankovanou zimní směs nebo jí měli v nádrži málo a běžná nafta převládala.

Hasiči od začátku roku nezasahovali kvůli mrazu při žádné závažnější události. „Vysvobozovali jsme jen labuť na rybníku v Prostějově, ale ta pak před námi uletěla,“ zmínil se ředitel prostějovských hasičů Petr Ošlejšek.

Velká zima se rovněž podepisuje na vodoměrech, které praskají. Podle mluvčí Moravské vodárenské Heleny Koutné se tak děje hlavně v málo navštěvovaných objektech, například chatách a obydlích určených k rekreaci.

Podle meteorologů mají být nejnižší teploty právě dnes ráno a to místy až minus sedmnáct stupňů. Od soboty se bude postupně oteplovat a příští víkend by měly noční teploty dosahovat „jen“ minus sedmi stupňů. Přes den by teplota neměla vystoupit nad bod mrazu.