„Podstatné je udržovat auto v suchu. Pokud někdo nemá možnost temperované garáže, měl by alespoň odmetat sníh. Když se totiž v autě zatopí, voda z roztátého sněhu zateče všude a pak se problémy opakují,“ zdůraznil opravář automobilů Ivo Znojil z Brodku u Prostějova.

Pro tyto případy radí mít doma nebo v práci nachystaný rozmrazovač zámků, pomocí něhož se dají uvolnit i celé dveře.

Přimrzlý kufr

Mráz může způsobit i problémy u aut s centrálním zamykáním.

„Měla jsem přimrzlý kufr a ten se jen pootevřel. Zpátky už nešel zaklapnout a tím pádem ani zamknout auto. A to byl na parkovišti před supermarketem problém. Začala jsem shánět nějaký azyl u někoho známého v garáži, ale nebylo to snadné. Naštěstí, jak jsem tak tři čtvrtě hodiny jezdila po Prostějově, auto se i díky vytápění zadního skla rozehřálo a pak už bylo všechno v pořádku,“ vylíčila svůj nedávný zážitek Karolína Moučková.

Jak na baterky?

U starších vozů bývá častým zimním problémem autobaterie. Starší akumulátory by si řidiči měli nechat zrenovovat, nebo před zimou koupit baterii novou.

„Lidé si musí dávat pozor také na celou dobíjecí soustavu. Mnoho starších autobaterií už má sníženou kapacitu a v mrazech na nastartování nestačí,“ upozornil automechanik Ivo Znojil.

„Je také důležité mít v pořádku startér, stejně jako dost Fridexu v chladící kapalině,“ pokračoval autoopravář.

Gumy? Zimní a nesjeté

Pokud se podaří auto rozjet, na silnici by se měl člověk vydat pouze na zimních gumách. Samozřejmě s kvalitním vzorkem. Jízda na sjetých zimních pneumatikách může být totiž ještě nebezpečnější než na letním obutí.

„Je také třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu vozovky. Lesklý asfalt totiž nemusí znamenat jen rozpuštěnou vodu po posypu solí. Sůl může být vyplavená a silnice namrzlá. A pokud na takové místo vjede někdo vysokou rychlostí, tak už se dá těžko něco dělat,“ upozornil vedoucí autoškoly Karel Zatloukal. Právě tahle situace stála za nehodou u Žešova, ke které došlo minulý týden. Tehdy se v havarované dacii zranili dva dospělí lidé i malé dítě.