Druhé moravské setkání historických vozidel uspořádal Auto moto veterán klub z Prostějova. „Kromě našich členů dorazili kolegové Hulína, Němčic, Valašských Klobouků, Šternberka, Strážnice a Přáslavic,“ nahlédl do poznámek pořadatel Zdeněk Pittner.

Upozornil zejména na nejstarší stroj srazu, motocykl Galoni, vyrobený v Itálii před osmdesáti lety a zhruba stejně starou naleštěnou čtyřdveřovou wikovku, v níž přijel Josef Zemánek z Prostějova.

V obležení sběratelů i obyčejných návštěvníků byl však hlavně Antonín Pavelka, který z Napajedel přivezl repliky i repasované originály opravdových rarit. Vedle elektromobilu Dora, kočáru vyrobeného ve Vídni v roce 1906, obdivovali lidé i unikátní jednokolový motocykl, postavený podle předlohy francouzského vynálezce Ericha Putona (1894). Jezdec v něm seděl přímo uprostřed masivního dřevěného kola o průměru zhruba dva a půl metru.

V kolekci Antonína Pavelky ze Slováckého veteran car clubu nechyběl ani parní motocykl s loukoťovými koly, jehož originál je k vidění ve washingtonském muzeu.

„William Roppel jich v roce 1896 vyrobil celkem deset kusů. Zajímavostí je, že k tomu mimo jiné použil asi sedmdesát hlavní z pušek, s nimiž se bojovalo ve válce Severu proti Jihu,“ zmínil se nadšenec.

„Když Roppel motocykl testoval před diváky, tak se mu asi v sedmdesátiki­lometrové rychlosti rozvibroval a on, jak popisují dobové prameny, padl mrtev k zemi. Dostal infarkt,“ poznamenal Antonín Pavelka s tím, že tato událost bývá považována za první „dopravní nehodu“ na světě.