Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Idioti jsou fanatici snu, tvrdí mořeplavec

PROSTĚJOV - Pod střechou klubu Duha vyprávěl ve čtvrtek Ivan Orel - člen party středoevropských nadšenců, která dokázala ze dřeva vlastnoručně vyrobit kopii lodi Fernanda Magalhăese – Viktorii a obeplout na ní svět.

14.4.2007 1
SDÍLEJ:

Muž, který obeplul svět na kopii Magalhăesovy plachetnice, vyprávěl v Prostějově.Foto: DENÍK/Martin Zaoral

Tito lidé obětovali čtyři roky života stavbě korábu, o němž nikdo netušil, zda vůbec bude schopen plavby. A když pak byla plachetnice hotová, museli se pořádně rozloučit, protože všechno a všechny tady doma opouštěli na dalších pět dlouhých let plavby kolem světa.

„Idioti jsou lidé, kteří nedělají věci, jak se běžně dělávají. Zarputile věří něčemu, co se normálnímu člověku musí zdát jako čiré bláznovství. Jsou to fanatici snu,“ charakterizuje svoje pojetí „idiotství“ Ivan Orel.

Není divu, že ze všech pozitivních šílenců, kteří s tímto projektem na různě dlouhou dobu spojili svoje životy, do úplného konce vydrželi jenom tři (zřejmě největší) „Idioti“: Jindřich Kuchejda, Michal Nešvara a právě Ivan Orel.

Jejich příběh dokazuje, že nemožné neexistuje. Když něco chcete dokázat, tak to i dokážete.

Rozhovor:


U zrodu výjimečného činu musí být vždycky nápad. Jak to proběhlo u vás?

S nápadem přišel Rudolf Krautschneider, jedna z nejvýraznějších postav českého námořního jachtingu. Když se v roce 1995 vrátil z tříleté plavby kolem světa, kterou konal především kolem Antarktidy, tak se začal zabývat ještě náročnějším projektem. Stavbou Magalhăesovy lodě Viktorie. V Čechách na to šel doslova od lesa. V Orlických horách začal kácet stromy, které na vlastní pile řezal na prkna, z nichž se později Viktorie stavěla.

Postavit v České republice koráb ze šestnáctého století musí každému připadat jako něco zhola nemožného.

To je pravda. Ono to téměř nemožné je. Ale to nám nikdo neřekl, my jsme to nevěděli. Takže jsme se s chutí pustili do stavby. Jediné, co k ní člověk potřeboval, byl spacák, montérky a chuť. Na stavbě Viktorie se během čtyř let vystřídalo na tři sta lidí. Z těch však vydrželo jen zdravé jádro, dvanáct chlapů. I ti největší snílci často po pár dnech zjistili, že z projektu nekoukají žádné peníze, ba ani sláva.

Kdy jste se konečně vydali na moře?

Vypluli jsme 1. srpna 1999 ze Štětína v Polsku a k témuž molu jsme se vrátili po více než pěti letech 22. srpna 2004. Mezitím jsme stihli urazit 49 122 námořních mil, což je zhruba dvakrát kolem rovníku a ještě z Brna do Prahy.

Pluli jste ve stopách Fernanda Magalhăese?

Kopírovali jsme jeho trasu, ale zároveň jsme se snažili udělat si cestu o něco delší. Nejvíc jsme se k ní přiblížili v Magalhăesově průlivu na jihu Jižní Ameriky, což bylo pro nás fantastické, magické místo.

Jára Cimrman píše, že největším nepřítelem polárníka je trudnomyslnost. Řešili jste ji i vy?

Samozřejmě. Naštěstí jsme sebou měli míč a rovněž jsme si museli složit několik písní do nepohody, protože nepohoda několikrát přišla. Vyplulo nás devět a vrátili jsme se tři. Na úbytku posádky se nepodepsali jenom obtížné podmínky na lodi, byli jsme bez ledničky, sprchy, záchodu, ale především ponorková nemoc, což je ta nejhorší nemoc, jakou znám.


Šel byste do něčeho podobného ještě jednou?

Kdybych nevěděl do čeho jdu, tak rozhodně. Nicméně teď po zkušenosti jakou mám, bych si to hodně rozmyslel a zatím jsem rád tam, kde jsem, tedy na zemi, která se se mnou nehoupe.

Odkud se rekrutovali lidé, kteří se účastnili stavby?

Nejlépe to vystihuje slovo nadšenec. Protože kromě Krautschneidera nikdo z nás s mořem neměl do té doby nic společného. Osobně jsem ani nikdy nesnil, že bych na moře někdy chtěl. O projektu jsem se však dozvěděl ve Vysokých Tatrách, kde jsem tehdy pracoval. Během jedné minuty jsem si uvědomil, že toto je šance, která se objevuje jenom jednou za život a že jde o věc, které se chci v dalším úseku svého života věnovat.

14.4.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Přebírka volebních lístků. Ilustrační foto

Volební lístky došly? Mnohde je dostali na poslední chvíli, jinde se nedočkali

I. B třída: TJ Smržice (ve žlutém) proti TJ Sokolu Vrchoslavice 1946
30

Ten už si tu nezapíská, zlobily se Smržice na rozhodčího

Cyklista přejížděl po přechodu, vjel pod auto

V nemocnici skončila pondělní jízda šedesátiletého cyklisty centrem Prostějova.

Nepropásněte! Prvňáčci ze ZŠ Čechy pod Kosířem a ZŠ Laškov

Na stránkách tištěných novin postupně představíme všechny děti z našeho regionu, které letos nastoupily poprvé do školy.

Plumlovskou hasičárnu čeká oprava za miliony. Přibude i klubovna

Radovat se mohou v těchto dnech hasiči z Plumlova. Co nevidět totiž začne dlouho očekávaná oprava zdejší hasičské zbrojnice. Momentálně zástupci města pracují na výběrovém řízení a výběru firmy, která kompletní rekonstrukci provede.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení