„Než si lidé zvyknou, budu mít pro ně připravené ekologické papírové pytlíčky. Doufám ale, že brzo nebudou potřeba,“ prozradila Jitka Nadymáčková.

Ta nejprve vysvětluje, proč se s manželem do podniku vrhla. Podle svých slov pro to měla hned několik důvodů. „Jsme oba ekologicky zaměření, a když tedy chodíme kolem kontejnerů přecpaných plasty, jen kroutíme hlavou. Je to otřesné. Zaprvé mi tak jde o snížení množství odpadu a zadruhé pak o kvalitu jídla,“ vysvětlila Nadymáčková při pohledu po obchodě.

V něm by nyní lidé našli desítky dóz se vším možným. Včetně rýže, těstovin, kuskusu či sušeného ovoce.

„Chtěla bych zde ale také ovoce od místních pěstitelů a také čerstvé limonády,“ řekla. Připomněla pak, že její obchod sice bude v Prostějově prvním svého druhu, v České republice však už podobné fungují.

„I celosvětově jich je hodně a pracují s myšlenkou zamezit plýtvání a využívání všeho na maximum. My se zabýváme ekologií a nabízíme volbu lidem a ti na to slyší. Třeba i v Praze, Zlíně či Olomouci, kde podobné obchody jsou,“ sdělila žena.

Velká část jejího zboží bude pocházet z České republiky, vesměs od menších výrobců. Zároveň však do svého obchodu chce výrobky co nejčistší. „Nechtěla bych zde něco chemicky upraveného nebo geneticky modifikované potraviny. Řídím se navíc heslem, že nejlepší jídlo je to, které vyrůstá okolo nás,“ poznamenala.

Začátky, které nový obchůdek v Kravařově ulici zažívá, nebudou možná jednoduché. Sama Jitka Nadymáčková přiznává, že sehnat regionální výrobce je občas těžký úkol.

„Je těžké sehnat výrobce, co je schopný potraviny dělat kvalitně a zároveň velkoobjemově. Ani nevíte, jak jsem byla šťastná, když jsme v Bělotíně narazila na člověka sušícího ovoce – a to bez síření i chemie. Budu se ale zaměřovat na Prostějovsko a oblast směrem na jih, určitě tam najdu další zajímavé výrobce a pěstitele. Třeba luštěnin,“ sdělila s tím, že v obchůdku lidé narazí na vše, co se dá položit na váhu. Ovšem kromě třeba pečiva či mléčných výrobků.

Prostějované jsou však mnohdy považovaní za poměrně konzervativní. Z toho pak jsou určité obavy u lidí jako je Jitka Nadymáčková, kteří do města přináší něco nového, neozkoušeného.

„Trošku se bojím, ale vytvořila jsem si podnikatelský i finanční plán. Navíc z okolí i sociálních sítí zaznívají jen kladné ohlasy,“ sdělila majitelka obchodu, který prvního srpna slavnostně otevře.

Pro to, aby vítal i v budoucnu řadu zákazníků, žena nevidí jako překážku ani ceny v supermarketech.

„Je pravda, že část zboží bude dražší, ale kvalitnější. V dalších případech ale budou ceny srovnatelné – třeba u mouky. Faktem ale je, že v supermarketu tvoří z pěti až čtyřiceti procent ceny výrobku obal. Lidé si tak platí za nepoužitelné plasty na úkor kvality toho, co je v nich zabalené,“ uzavřela Jana Nadymáčková, průkopnice prodeje potravin ve městě.