„Je to celé hrozný nesmysl, lidé se nedostanou na odpolední směnu, protože se nějací lidé z kraje rozhodli, že nás normálně odříznou od světa,“ neskrýval své rozhořčení se změnou starosta Jesence Jan Kvapil.

Lidé z Jesence a Dzbele, kteří dojíždějí za prací do Prostějova případně do Ptení, využívají vlak ve 12.35 hodin. Ten nově pojede jen z Konice.

„Měli jsme poznatky ze sčítání cestujících vypracované externí firmou,“ informoval Jaroslav Tomík z oddělení veřejné dopravy olomouckého krajského úřadu. Podle něj jsou vlakové spoje páteří veřejné dopravy a na ně by měly dále navazovat autobusy. „Nové jízdní řády vznikají na základě smlouvy s dopravcem,“ vysvětlil Tomík. Podle něj je v kraji přes čtyři tisíce spojů veřejné dopravy a sladit je všechny dohromady není lehké.

Cestující ze Dzbele a Jesence tak budou mít dvě možnosti, jak dojíždět na odpolední směny. Buď budou jezdit vlakem, který odjíždí už v jedenáct hodin, což by znamenalo čekat v Prostějově přes dvě hodiny na to, až jim začne práce, nebo se budou muset nějakým způsobem dopravit do Konice, odkud by se vlakem do Prostějova na čtrnáctou hodinu bez problémů dostali.

„Ne všichni však mají auto nebo jinou možnost, jak se na vlak do Konice dostat,“ upřesnil starosta Dzbele František Hájek. Podle něj je to celé postavené na hlavu, aby lidé jeli vlakem už v jedenáct hodin, a pak čekali dvě hodiny v Prostějově, než jim začne práce.

„Jízdní řády jsou dlouhodobá záležitost, nelze udělat naráz, aby vše na sebe navazovalo,“ vysvětlil Jaroslav Tomík z krajského úřadu.

Podle něj systém teď prověří, co funguje a nefunguje a chyby se budou řešit buď mimořádnou změnou jízdního řádu nebo v nejbližší pravidelné aktualizaci grafikonu.

Postoj lidí v Jesenci a Dzbelu ke zrušení odpoledního vlaku shrnuje starosta Hájek: „Nedokážu to pochopit, jde přece o pouhé tři kilometry, které od sebe Konici se Dzbelem dělí, ale hlavně jde o to, že Dzbel je odjakživa místem, kde se vlaky křižují, takže jsou zde mnohem lepší možnosti pro to, aby se tu i otáčely.“

Pro cestující na trati z Prostějova do Konice změna jízdního řádu znamená možnost vybrat si z docela velké škály spojů. Z původních deseti vlakových spojení jedoucích mezi Konicí a Prostějovem přibyla hned tři nová, to samé platí i o směru opačném.

Některé z nich ale pojedou souběžně s autobusovými spoji. Například nově zavedenému vlaku, který z Prostějova odjíždí ve dvanáct hodin, budou konkurovat hned čtyři autobusové spoje jedoucí v době od 11.45 do 12.20 hodin.

„Souběžné spoje jsme moc neřešili,“ přiznal Tomík z krajského úřadu. Ne všude je totiž vlaková zastávka v centru obce a autobusové zastávky jsou také jinde.

„Je možné, že se počty cestujících rozmělní, ale je to nevyzpytatelné,“ nechtěl předvídat ředitel autobusové divize FTL Jiří Hloch.

„Pokud se suplují jak vlaky a autobusy, tak si to musí vyřešit kraj,“ uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Například na jižní Moravě mezi Brnem a Hodonínem budou jezdit jenom vlaky, na jiné jihomoravské trati zase jenom autobusy.

Petr Syrovátka, Martin Laštůvka