Ještě než se zvedla lednová vlna nevole s novými jízdními řády, jih okresu Prostějov zažil první dopravní paralýzu už v září 2017. Tehdy zmizel z jízdního řádu spoj provozovaný společností Tourbus, který využívali hlavně studenti a pracující v Kroměříži. Autobus v 16,30h z Kroměříže byl klíčový pro cestující z Vrchoslavic, Mořic, Nezamyslic, Těšic a Tištína. Jak se později ukázalo i obcí přilehlých.

„Vnučka ten spoj využívala čtyřikrát týdně. Teď musí vlakem přes Kojetín do Němčic a pak pěšky. Další spoj jede totiž až před sedmou večer,“ rozčiluje se Josef Z.

Prý byla ztrátová, tak ji zrušili

„Volal jsem do Kroměříže, tam mě odkázali do Brna k řediteli společnosti Tourbus Ing. Grundovi. Prý to byla ztrátová linka, tak ji zrušili. Vůbec se se mnou nechtěli bavit, nikoho nezajímá, že se nemáme z města jak dostat,“ popisuje marnou snahu dovolat se pomoci důchodce z Vrchoslavic.

Požadavek na znovuzavedení linky sepsali také rodiče studentů a žáků z Tištína, Nezamyslic i Vrchoslavic. Adresovali jej dopravci a hejtmanům Olomouckého i Zlínského kraje. Dopis dostali na vědomí i starostové dotčených obcí. Ti problém nadnesli na setkání obcí Mikroregionu Němčicko. Vyšlo najevo, že zrušená linka chybí i dalším obcím.

„Spoj využívali hlavně studenti bez řidičáku, nebo senioři. Tyto kategorie se nedostanou vlastním autem, jsou odkázaní na veřejnou dopravu. Museli jsme dát hlavy dohromady a namísto stížností přijít s konkrétním návrhem řešení,“ řekl Deníku starosta Vrchoslavic Dušan Svozílek.

Řešení starostů nakonec zabilo dvě mouchy jednou ranou

Předsedkyně MRG Němčicko Bohumila Charvátová adresovala žádost o zavedení spoje, podpořenou nejen šestnácti obcemi MRG Němčicko, ale také starosty Ivanovic na Hané, Stříbrnic, Křenovic a Měrovic kroměřížskému dopravci KRODOS BUS, a.s..

„Původní linka dopravce Tourbus, a.s. byla vytížená jen na některých úsecích. Z Vyškova do Brna pak bylo využití autobusu téměř nulové,“ vysvětluje Martin Obruča, starosta Mořic.

„Jezdil jsem roky ze zaměstnání z Vyškova. Po 16h je víc jak tříhodinová proluka ve spojích. Proč tedy zavádět spoj Kroměříž - Brno, když bohatě stačí spoj jen do Vyškova. Cestou z Vyškova pak může směrem na Kroměříž vyplnit po léta hluché místo ve spojení.“ prozrazuje jednoduché řešení Martin Obruča.

„Dají se tak zabít dvě mouchy jednou ranou,“ dodává s úsměvem.

Tento návrh kroměřížský dopravce KRODOS BUS, a.s. proměnil v realitu. Výsledkem je zavedení nového spojení Kroměříž Vyškov a zpět, od 4.3.2018. Výsledek konstruktivního jednání starostů tak přinesl ovoce desítkám obyvatel Mikroregionu Němčicko.

Autorka: ADÉLA PALÍŠKOVÁ