„Přišla jsem se podívat, jestli vůbec nějaké jedou. Je to katastrofa, nestíhám do práce. No nic, zkusím tedy autobus," říká jedna z cestujících na prostějovském hlavním nádraží Ivana Pechová.

Ta společně s dalšími cestujícími poukazovala na tabuli s odjezdy vlaků. Na ní svítilo i osmdesát minut zpoždění, které nabíraly především vlaky směrem na Nezamyslice. Spoje směřující do Olomouce a Dzbelu na tom byly lépe.

„Ještě chvilku počkám, jestli to pojede, a potom půjdu na autobus. Naštěstí to pro mě zase tak velká komplikace není, jedu jen kousek," poznamenává Lucie Vévodová. Té vlak nejel, nakonec se jí však podařilo odcestovat dalším, který měl v době odjezdu osmdesát minut zpoždění.

„Někdo ta zpoždění a omezení bere dobře, někdo nadává. Já je ale odkazuji na to, že autobusy a auta často také nevyjely. Jedna paní se sice rozčilovala, že se nedostane do Brna, tam ale vlaky nejely už v pondělí," uvádí zaměstnankyně Českých drah k situaci na Prostějovsku.

Zavřené silnice

Nejen na železnicích se však během pondělí a úterý vyskytly problémy. V úterý ráno uzavřel Krajský úřad v Olomouci tři úseky silnic. Řidiči tak museli objíždět spojnici mezi Žárovicemi a Drahany, Drahany a Nivou či cestu mezi Myslejovicemi a Otaslavicemi.

„Tyto tři silnice jsou uzavřené. Jedná se o lesní úseky, kde díky ledu na stromech a popadaných větví není bezpečné jezdit. Do uzavřených úseků nepouštíme ani naši techniku, nechceme ohrozit zdraví našich lidí. Zatím nevíme, kdy se cesty opět zprovozní," potvrzuje dispečer Střediska údržby silnic Petr Všetička. „Ostatní silnice jsou sjízdné se zvýšenou opatrností," dodává.

Autobusy v problémech

Některé autobusové linky měly díky náledí a uzavírkám problémy. Stejně jako vlakům se ani autobusům nevyhnulo zpoždění.

„Například v pondělí večer to byla jedna malá hrůza. Na některých místech nám nedovolili vyjet do kopců na Drahanské vrchovině. Spoje mají zpoždění i několik hodin. Někdy voláme silničáře a žádáme je, aby upřednostnili úseky, kde například stojí nebo jsou zapadlé autobusy," informuje o situaci ředitel autobusové dopravy FTL.

Náledí se ale dotklo také dalších autobusových dopravců v okrese. „Včera nebyly sjízdné Přemyslovice, jinak to docela jde," říká například majitel firmy zajišťující autobusové spojení Pavel Studený.

„Na některých cestách jsou napadané větve. Spoje z Drahan směrem na Prostějov a zpátky musíme vést kvůli uzavírce přes Malé Hradisko," poznamenává další z autobusových dopravců Otakar Tesař.

Aktuální situace na železnici

Pomoct může jen lepší počasí," říká šéf železničářů 

Za třicetiletou kariéru u Správy železniční dopravní cesty vedoucí oblastního ředitelství zažil podobný kalamitní stav na železnici pouze jednou. Bylo to před pěti roky na Přerovsku.

„Právě zde, v Přerově a v Hulíně je situace nejhorší i nyní. Ve zdejším rovinatém terénu fouká vítr, který udržuje na trakčním vedení silnou vrstvu ledu. Současný rozsah námrazy je ovšem v celém regionu a je tedy mnohem větší než před lety," poznamenal Ladislav Kašpar.

Podle jeho slov jsou od pondělního odpoledne v terénu všechny pohotovostní vozy, kterými železničáři projíždějí Olomoucký i Zlínský kraj. V akci je na dvě stě pracovníků správy železnice a zhruba stejný počet tvoří také najatí zaměstnanci z jiných firem. Nechybí ani drážní hasiči.

„Ti nám pomáhají s odstraňováním stromů a větví spadlých pod tíhou námrazy," podotkl. Na trolejích je až šesti centimetrová vrstva ledu.

„Manuální otloukání příliš nefunguje, protože po udeření kladivem odpadne vrstva v sotva pěti centimetrové délce," sdělil s tím, že ručně se odstraňuje led i z výhybek, ačkoli část z nich je vyhřívaná.

„Je před námi práce na dalších několik hodin. Předpokládám, že se nezastavíme ani během noci. Snad se počasí umoudří, to je jediné, které teď může pomoci," dodal Ladislav Kašpar.