„Nechápu, jak může být okruh kolem historického centra města tak přetěžovaný. Jezdí zde například kamiony, ale také různé postřikové stroje na pole. Je to hrůza," říká například Prostějovan Jiří Svoboda.

Ten přitom nepoukazuje pouze na velký provoz, ale i na jeho následky.

„Například na Vápenici je vozovka jen několik let stará, přitom je už na mnoha místech popraskaná," upozorňuje Jiří Svoboda, který dodává, že by silnicím a lidem, kteří kolem nich žijí, mohl ulehčit obchvat.

Ten je však zatím v nedohlednu. Zatímco na jihu města se pomalu buduje propojení Plumlovské a Okružní ulice, které by mělo sloužit jako jižní spojka na odklánění dopravy z centra města, severní obchvat se zatím vybudovat nedaří.

Problém se severním obchvatem

„Plánovanou stavbou obchvatu je dotčeno asi sto třicet vlastníků pozemků. Dosud se podařilo uzavřít jednu kupní smlouvu a dvaadvacet smluv o budoucích kupních smlouvách," sdělila mluvčí olomouckého hejtmanství Kamila Navrátilová.

400 korun za metr

Právě Olomoucký kraj na jednání s majiteli pracuje. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Aloise Mačáka však dohoda s majiteli pozemků často není snadná.

„Některých parcel se stavba dotkne jen částečně. Jejich vlastníci přitom chtějí prodat buď celý pozemek a ne jen jeho část, nebo pouze za vyšší cenu," uvedl s tím, že cena za metr čtvereční nabízená krajem je čtyři sta korun. Částka je podle hejtmanství výsledkem odborného posudku.

„Prozatím neuvažujeme o změně částky, a to jak směrem dolů, tak nahoru," poznamenala Kamila Navrátilová.

Přijde na řadu vyvlastnění?

Pokud majitelé nebudou chtít půdu pro budoucí obchvat prodat, kraj nemá podle ní mnoho možností, jak stavbu začít. Jednou z nich je vyvlastnění.

„Olomoucký kraj začne s největší pravděpodobnostní vypracovávat vyvlastnění pozemků," poznamenal prostějovský primátor Miroslav Pišťák. To potvrdil také Alois Mačák.

„Chystáme se na tento postup u lidí, kteří pozemky nebudou chtít prodat. Budeme chystat tyto pozemky k vyvlastnění. Bohužel, legislativa nám v tom příliš nepomáhá a dokonce ani dálnice není podle zákonů ve veřejném zájmu. I díky špatné legislativě se jejich stavba připravuje v České republice i třináct let," řekl.

Chybějící obchvat Prostějova podle něj představuje velký problém. Pokládá ho za něj i díky dotazům veřejnosti.

„Popravdě jich přibývá. Na druhou stranu zase nečekejme, že stavba odvede z centra Prostějova veškerou tranzitní dopravu. Budeme ale vděční za každé auto, které místo centrem projede po obchvatu," uzavřel Alois Mačák.