„Máte pravdu. S kočárkem musím kličkovat z jedné strany na druhou. Je to tu samá díra,“ přidala se okolo procházející maminka Sylva.

„Jedné mojí známé tu v létě upadlo u kočárku kolečko,“ zmínila se v zápětí a sklonila se ke své dcerce, aby jí vrátila do pusinky vypadený fialový dudlík.

„Ani mě nepovídejte,“ ozval se rozčarovaně kolemjdoucí cyklista Honza z Vyškova.

„Před chvílí mi v jedné z děr podklouzlo zadní kolo a pořádně jsem sebou fláknul. Podívejte se,“ ukazoval všem kolem své zakrvácené koleno.

51 megaděr

„Co kdybychom ty díry spočítali a já pak pár z nich nafotím,“ navrhl jsem ostatním v okamžiku, kdy si můj pes jeden z obřích hliněných ďůlků spletl s pelíškem a zalehl k odpočinku.

„Počkejte chvilku, projedu to tam a zpátky,“ nabídl se Honza a začal se proplétat mezi výtluky. S obavami jsme ho všichni pozorovali. Naštěstí se za pár minut ve zdraví vrátil a hlásil.

„Tak jsem napočítal přesně jednapadesát megaděr. Ty malé jsem vynechával,“ sdělil nám.

„Proboha, proč s tím někdo něco neudělá. Vždyť se tu opravdu může někdo brzo vážně zranit,“ reagovala na jeho zprávu Sylva a Jana ji sekundovala.

„Hlavně, že se všude staví cyklostezky, ale tady, podívejte se, vždyť i ta kamenná zídka kolem se rozpadá,“ poznamenala s pohledem upřeným na drolící se zábradlí.

Předtím, než jsme se rozešli každý svou cestou, jsem svým souputníkům slíbil, že se po důvodech, proč není silnice v pořádku a zda se případně neplánuje brzy její oprava, začnu v následujících dnech pídit.

Díry na hrázi

Betonem proti výtlukům

Jako prvnímu jsem zavolal mostkovickému starostovi Janu Dočkalovi.

„Souhlasím s vámi, silnička na hrázi je skutečně v neutěšeném stavu. Ve spolupráci s Povodím Moravy jsme v posledních pěti letech několikrát za pomoci betonu největší díry záplatovali, ale cesta je natolik narušená, že se vždy brzy objeví nové,“ sdělil mi.

Za pravdu mu dává nespočet bílých uhlazených fleků, kterými je kromě děr na řadě míst silnice v současnosti posetá.

„Vím, že původně mělo Povodí v plánu opravu silničky se zábradlím jako samostatnou aktivitu, následně se tato akce zahrnula do připravovaného projektu komplexní rekonstrukce hráze. Snad k jeho realizaci dojde, co možná nejdříve,“ doufá starosta.

Povodí: Začneme ji opravovat příští rok

Se žádostí o další informace jsem se obrátil na Evu Grodovou, tiskovou mluvčí Povodí Moravy, pod které správa zmiňované cesty na hrázi spadá.

„O situaci na silnici Povodí ví, na rekonstrukci koruny hráze včetně odvodnění, opravy zábradlí a přemostění přes přepad má již zpracovanou projektovou dokumentaci,“ sdělila mi s tím, že nejdříve je potřeba rekonstruovat návodní strany hráze. „Poté teprve přijde na řadu rozbitá silnička,“ dodala mluvčí.

Zajímalo mě tedy, kdy vlastně k opravě dojde.

„Přesný termín nemůžeme určit. Vše závisí na technických okolnostech i hydrologické situaci. Předpokládáme ale, že by rekonstrukce cesty mohla začít už v příštím roce, hned jak získáme všechny potřebné doklady a zároveň po opravě návodní koruny hráze,“ shrnula Grodová s tím, že náklady na rekontrukci se vyšplhají k dvaceti milionům korun.

Lidé, procházející po rozbité hrázi se snad opravené cesty brzy dočkají.

Hráz plumlovské přehrady
Typ: zemní sypaná, návodní jílové těsnění
Kóta koruny: 278,56 m n. m.
Šířka koruny: 6 m
Délka hráze v koruně: 465,5 m
Výška nade dnem: 17 m
Spodní výpusti: počet × průměr 2 × 1200 mm
Provozní uzávěr: klínové šoupátko
Kapacita při max. hladině: 2 × 12,4 m3s-1
Asanační výpust: počet × průměr 1 × 500 mm
Kapacita výpusti: 2 m3s-1 při hladině 277,58 m n. m.
Zdroj: Povodi Moravy
Díry na hrázi