„Maturita by měla mít svoji hodnotu. Ovšem cesta, jakou se stát vydal, je opravdu hodně klikatá a ještě více nákladná,“ dodávají.

Mnozí z nich přitom vychází z vlastní zkušenosti, již učinili v zahraničí.

„Už v roce 1992 nás na základě vlastní praxe varovali před státními maturitami Angličané. Podle výsledků těchto zkoušek se hodnotí kvalita škol, učitelé pak své studenty nevzdělávají, ale připravují na testy. A to je rozdíl,“ říká Jiří Kremla z prostějovského RG a ZŠ města Prostějova.

Administrativní moloch

Ředitel školy Rostislav Halaš vnímá potřebu vrátit maturitě její původní smysl.

„Například ve státě Tenessee v USA, kde jsem byl na stáži, rovněž pociťovali potřebu státního dohledu na úroveň vzdělání. Kvalita jednotlivých škol totiž opravdu hodně kolísala. Na druhou stranu administrativní zátěž, která je u nás s tímto projektem spojená, mě zarazila. Existují pokyny pro zadavatele, komisaře, ředitele a tak dále. Například jen ty ředitelské představují pětačtyřicet hustě popsaných stran. Navíc se v průběhu týdne několikrát změnily, což jsme sice čekali, ale nikoliv v takové míře,“ uvádí Halaš, který se rovněž obává, že pro vedení škol budou státní maturity i zátěží finanční.

„Nyní sice projekt Cermatu dotuje EU, ale jak to bude do budoucna, nikdo neví,“ zmínil se v této souvislosti Rostislav Halaš.

Pro srovnání jednotlivých škol by prý státu mohli podle kantorů dobře sloužit zaběhlé srovnávací testy SCIO. Některým z nich se rovněž nezdá normativní zadání toho, co přesně musí během zkoušky říkat a dělat.

„Učitel, který zadává test, musí ve třídě z papíru přečíst text přesně tak, jak je napsán. Před studeny pak vypadá spíše jako hlupák,“ poznamenal František Švec z reálného gymnázia. Zatímco příprava testů kantory zaměstnala, testovaní studenti byli naprosto v klidu. Zkouška pro ně vlastně nic výrazného neznamenala.

Studenti to brali v klidu

„Když se na to někdo úplně vykašlal, tak to mohl být pro něj problém. Mně osobně i ta těžší varianta přišla celkem lehká. Času na vyplnění bylo taky dost,“ komentoval zběžně testy devatenáctiletý Jan Tichý ze Služína, letošní maturant. Jak to bude se studenty, kteří budou maturovat rok po něm, zůstává otázkou. Ostatně stejně jako tomu bylo u jeho předchůdců.

„O přípravě státních maturit se mluvilo už v době, kdy na střední škole studoval můj syn, a tomu je dnes jednatřicet,“ zavzpomínala Michaela Kokojanová z prostějovského muzea. (mls)