Jak se dostat autem bez dálniční známky z Kralic na Hané do prostějovského Teska? Přes město. Kdo Prostějov zná, tak projede zkratkou, která vede Vrahovicemi a Olomouckou ulicí pod železniční tratí.

Řidiči by přesto uvítali, kdyby mohli využít rychlostní komunikaci R46 bez placení dálničních poplatků a vyhnuli se tak centru města, které bývá často ucpané.

Dálnice však nadále zůstane podle ministerstva dopravy zpoplatněna. Do největší prostějovské nákupní zóny, ve které brzy přibude OBI market, budou muset šoféři ze směru od Kralic, Bedihoště nebo Hrubčic jezdit i nadále přes město.

„Když jedu z Bedihoště nakoupit do Teska, tak musím přes centrum,“ řekl pětačtyřicetiletý Honza z Bedihoště. Dodal, že po dálnici by tam byl mnohem dřív a nemusel by se trmácet přes město. Dálniční známku nemá, protože by ji využil minimálně.

„Před několika lety jsme opakovaně žádali ministerstvo dopravy o výjimku v tomto úseku, vždy však přišla zamítavá odpověď,“ uvedl Miroslav Nakládal, vedoucí odboru dopravy prostějovského městského úřadu. Podle něj by nezpoplatněná R46 usnadnila cestování lidem, a také ulevila dopravě v centru Prostějova.

„Nevím, proč to v Prostějově nejde, když u řady měst jsou dálnice bez poplatků,“ zmínil Nakládal.

Ministerstvo: Výjimky na dálnicích chceme rušit

„V České republice je jen několik úseků rychlostních komunikací, které jsme osvobodili od poplatků,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Jde o krátké úseky na dálnici D1, D3 u Tábora nebo R6 u Chebu.

Někde čekají na dostavbu navazující silniční sítě podobně jako u Mladé Boleslavi. Nové výjimky na stávajících dálnicích ministerstvo neplánuje.

„Našim dlouhodobým cílem je naopak postupné rušení těchto výjimek,“ doplnil Kupka.

Tvrdí, že hlavním důvodem je to, aby se podmínky na dálnicích v různých koutech republiky nelišily.

„Na druhou stranu stát garantuje rozšíření sítí rychlostních komunikací, na které jdou mimo jiné peníze z prodeje dálničních známek,“ dodal mluvčí ministerstva.

Situaci zlepší až městský okruh

V dlouhodobém horizontu by mohl situaci v Prostějově zlepšit vnější městský okruh, který povede kolem celého města.

„Momentálně se soustředíme na jihozápadní kvadrant, to znamená na oblast mezi ulicí Plumlovskou a Brněnskou,“ vysvětlil Antonín Zajíček, vedoucí odboru rozvoje a investic městského úřadu.

Až město tuto část okruhu zhotoví, tak se úředníci soustředí na jihovýchodní a severovýchodní kvadrant města. O tom, v jakém časovém horizontu budou auta jezdit po celém vnějším okruhu, nechtěl Zajíček spekulovat.

„V jednáních o takovýchto akcích jsou nepředstavitelné komplikace,“ vysvětlil s tím, že hlavním smyslem vnějšího městského okruhu je propustnost osobní dopravy.

Řidiči bez dálniční známky jedoucí od Přerova, z Bedihoště, Kralic na Hané nebo Hrubčic tak budou muset k Tesku nebo Arkádě stále jezdit svými vozidly přes město.

„Když se podívám na vyjeté koleje, nedala bych za dálničku ani korunu,“ dodala jedna z řidiček, která úsek raději objíždí