Předepsanou stovku na rychlostní silnici R46 nedodržuje téměř nikdo. Zkušenost mnohých řidičů jsme včera potvrdili i s naším redakčním vozem. Maximální povolenou rychlostí jelo mezi Olomoucí a Prostějovem jen naše auto a kamiony. Většina řidičů omezující dopravní značky ignorovala. Kdy se bude v úseku Olomouc–Vyškov jezdit rychleji podle pravidel? Podle Ředitelství silnic a dálnic to nebude dříve než v létě, do kdy budou probíhat opravy.

Diskusi 
o „hanácké dálnici" ve středu znovu rozproudilo představení materiálu ministerstva dopravy Nové pojetí dálniční sítě. Ten počítá s tím, že alespoň stodesítkou by mohli řidiči uhánět i na vhodných úsecích silnic I. třídy a rychlostních silnic, které by se staly „malými" dálnicemi.

Hra na kličkovanou

Limit sto kilometrů v hodině je na silnici R46 z původních sto třiceti zavedený kvůli častým nehodám. Dodržuje ho ale málokdo, což jsme si ve středu ověřili na vlastní kůži. V redakčním autě jsme po poledni projeli zhruba patnáctikilometrový úsek z Olomouce do Prostějova a zpátky. Při dodržování maximální povolené rychlosti jsme ale v pravém jízdním pruhu jeli jen my 
a kamiony. Drtivá většina řidičů nás předjížděla.

„Je to hra na kličkovanou. Když dodržujete stovku, brzdíte provoz a ohrožujete sebe tím, že do vás někdo narazí. Když se přizpůsobíte většině, koledujete si o pokutu," popsala šoférka Marcela.

Časem by se řidiči mohli dočkat rychlosti vyšší, ministerstvo dopravy navrhuje sto deset kilometrů v hodině. I to je ale podle některých málo.

„Snížení rychlosti nijak nepomáhá, spíš naopak. Ti rychlejší jsou nervózní, a když si někdo dovolí dodržovat povolenou rychlost, tak se zbytečně a často i nebezpečně předjíždí. Jestli tam definitivně dají sto desítku, jsem zvědavý, kdo ji bude dodržovat," řekl Jiří Sedláček 
z Prostějova, který jezdí do Vyškova za prací.

ŘSD chce rychlost zvýšit, rozhodne ministerstvo

Ředitelství silnic a dálnic se bude snažit dosáhnout navýšení rychlosti nad stovku povolenou v současnosti. „Rozhodovat o tom bude ministerstvo dopravy, takže nemohu říct, na kolik to bude zvýšeno," sdělil za olomouckou správu ŘSD ředitel Martin Smolka.

„Máme rozpracovanou zakázku, která začala loni a v letošním roce bude pokračovat. Až do léta tam budou probíhat rozsáhlé opravy a teprve potom se bude přehodnocovat nejvyšší rychlost," uvedl s tím, že silnice byla navrhována na sto kilometrů 
v hodině.

Více sešlápnout plyn však zřejmě nebude možné v celém úseku, protože silnice má svá nebezpečná místa.

„Jsou to třeba Olšany u Prostějova, kde je to v zatáčce, nebo estakáda v Prostějově – také velice nebezpečné místo," dodal Smolka. Lze předpokládat, že úsek by zůstal i nadále zpoplatněný.

Stavěná na stovku

Výstavba nynější R46 začala v roce 1972 úsekem od Olomouce k hranicím prostějovského okresu. Celou trasu v délce osmatřiceti kilometrů do Vyškova dokončili stavbaři až v roce 1992. Silnice přitom nebyla projektována jako rychlostní komunikace.

„První část u Olomouce byla postavena jako obyčejná silnice. Pak si někdo řekl, že by mohla být využita jako rychlostní silnice a z úsporných důvodů se stavěla na sto kilometrů v hodině," nechal se slyšet Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově a dodal, že rychlostní silnice z Olomouce na Brno je dlouhodobě nejproblematičtější dopravní komunikací na Prostějovsku.

Stodesítka nově na některých silnicích první třídy

Jezdit rychleji se bude v příštím roce zřejmě i na několika stech kilometrech silnic první třídy, kde by místo dosavadních 90 km/h začalo nově platit 110 km/h. Počítá s tím materiál Nové pojetí dálniční sítě, se kterým ministerstvo dopravy ve středu seznámilo vládu. Dokument navrhuje proměnit vybrané úseky současných rychlostních silnic na dálnice. Zvýšení rychlosti by přicházelo v úvahu i v úseku Olomouc-Křelov a na obchvatu Postřelmova.