„Starší dceru jsem vezl na tábor do Ústí nad Orlicí. Jel jsem do Prostějova, z Prostějova do Olomouce, z Olomouce do České Třebové a pak do Ústí nad Orlicí. Kdyby se to nezrušilo, jel bych do Chornic, z Chornic do České Třebové a byl bych tam za dvě hodiny. Tak jsem to jel hodiny čtyři," srovnal Roman Slusar ze Dzbelu, kterému změny zkomplikovaly také dojíždění do zaměstnání.

„Práce v Pardubickém kraji by se dala najít, ale jak se tam má člověk dostat, když odtud nic nejede a nemáte auto? Když chci jet do Brna, jedu hodinu do Prostějova, hodinu a půl rychlíkem z Prostějova do Brna," popsal problémy Roman Slusar.

Tomu, že se na trať Dzbel Chornice vrátí vlaky, uvěřili místní snadno.

„Také jsem se těšil a věřil, a stále nic," poznamenal Jaroslav Klempíř.

O tom, co se děje kolem dopravní obslužnosti ve Dzbelu, nemá jasno ani obec.

„Nikdy nás nikdo ani nekontaktuje, co se děje, se dozvídáme až z novin," postěžovala si starostka Dzbelu Jana Konečná.

Stále se jedná

Jestli se vlaky rozjedou, stále není jasné. Olomoucký kraj s Pardubickým krajem celou záležitost řeší. Podle zástupců obou krajů bude vše běh na dlouhou trať. Pardubický kraj jednal poté, co společnost Arriva odmítla z ekonomických důvodů spolupráci, s Českými drahami.

„K 15. červnu se mění jízdní řády, chtěli jsme proto dopravní obslužnost na trase zajistit prostřednictvím Českých drah. Ty nás informovaly, že by ji zajistily jedině motorovými vozy 809 a 810. Jiné nemají a dále se od celé záležitosti distancovaly s tím, že je nesmysl na trase obnovit dopravu, protože byla dříve nevyužívaná," řekl Jiří Pálka z pardubického odboru dopravy.

Jiří Pálka z odboru dopravy poznamenal, že vozy nabízené Českými drahami jsou 40 let staré, tudíž zastaralé, a jejich cílem je nabídnout lidem komfort.

„Chtěli jsme vlaky na trasu nasadit od 1. září tohoto roku. Nyní musíme shánět nového dopravce s určitým dopravním výkonem a vypracovat realizační dokumentace, aby byla kompletní studie, kterou si žádá Olomoucký kraj," informoval Jiří Pálka.

Olomoucký kraj v celé záležitosti trvá na kompletní studii.

„Společně s Pardubickým krajem jsme vypracovali analytickou studii. Nyní by měl Pardubický kraj vypracovat návrhovou část studie. Tedy část, která nám řekne, kolik by dopravní obslužnost na této trase stála. Vše pak bude záviset na finančních možnostech obou krajů," informoval náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák s tím, že poté, co bude vyhotovena kompletní studie, dojde k serióznímu jednání mezi oběma kraji.

Proč k odstavení vlaků vůbec došlo?

„Za všechny peripetie může špatná optimalizace před více než dvěma lety, kdy člověk z Pardubického kraje chtěl ušetřit 100 milionů. Jenže toto jednání poškodilo ekonomicky nejen Pardubický kraj, ale také kraj Olomoucký nebo Královéhradecký," řekl náměstek hejtmana.

„Vše má vždy příčinu a důsledek. Pokazit se dá něco jednoduše, ale dát to do původního stavu už tak snadno nejde. Lidé se za dobu optimalizace naučili dopravovat jinak. Přesto doufáme, že obnovená dopravní obslužnost na železnici bude pro lidi přínosem," uzavřel.

Společnosti Arriva a České dráhy jsme oslovili s několika otázkami. Odpovědi vám následně zprostředkujeme.