Asociace hotelů a restaurací České republiky vydala čtvrtého prosince zprávu, v níž uvádí, že informace nemusí být přímo uvedené v jídelním lístku. Musí však být zřejmé, kde je může zákazník obdržet. Novinku někteří lidé vítají.

„Jsem určitě pro. Přítel je například alergický na vlašské ořechy, takže za podobné informace jsem ráda," říká například Marcela Řehořová z Prostějova.

Té se už v minulosti stalo, že jí nebyl personál restaurace schopný říct, z čeho se chod skládá.Restauratéři se poprali s nařízením Evropské unie, která přikazuje zapsat do jídelních lístků alergeny v jídlech, po svém. Někteří mají vše hotové, jiné podniky narychlo svou nabídku upravují.

„V Brně mi na dotaz, zda jsou v jídle vlašské ořechy, číšník řekl, že není šéfkuchař. Složení samozřejmě neznal. Přitom v nabídce se psalo, že jde o ořechový krém. Nebylo tedy jasné, jestli se tím myslí i ty vlašské, na které je přítel alergický," vysvětluje, proč je za změnu ráda.

Stačí i informace u personálu

Tu více rozvádí Pavel Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

„Přítomnost alergenů v pokrmech mohou provozovatelé restaurací uvést do jídelního lístku k pokrmům tak, aby informace pro spotřebitele byla srozumitelná a vylučovala možnou záměnu výskytu alergenu. Další možností je, že provozovatelé informují spotřebitele prostřednictvím personálu, který však v tomto případě musí být řádně vyškolený. Provozovatelé zároveň musí spotřebitele řádně informovat o tom, že údaje o výskytu alergenů mohou získat právě u personálu," říká s tím, že se o zavedení novinek v označování alergenů ví dlouho dopředu a SZPI tak bude provozovny standartně kontrolovat.

„Nařízení je přínosem zejména pro alergiky. Jejich pozice jako specifické skupiny spotřebitelů se posílí," dodává.

Hloupost či kravina, i to zní z úst restauratérů

Někteří z prostějovských restauratérů však novinku pozitivně nevnímají. Argumentují přitom například tím, že je nařízení zbytečné.

„Je to katastrofa. Museli jsme předělat jídelní lístek tak, aby údaje o alergenech byly viditelné. Je to podle mě strašná hloupost, na alergeny se mě ještě nikdy neptali," vyjadřuje se Petr Sedlák z prostějovské restaurace Na Špalíčku.

„Větší kravinu než tuhle vyhlášku jsem ještě nezažila," říká jeho kolegyně. Podnik však změny vyřešil, v jídelním lístku jsou vidět látky, které by pro lidi citlivé na určité potraviny, mohli být nebezpečné.

Úpravy jídelních či nápojových lístků má za sebou také Iveta Valentová ze sousední Kavárny Ve Špalíčku. Na změnách a dopisováním podle svých slov strávila dva týdny. K nařízení se však staví smířlivěji.

„Úplně tuto novinku nezatracuji. Mám v rodině bezlepkové dítě, takže je docela chápu. Navíc během předělávání nabídky jsem například zjistila, že takové lentilky obsahují alergenů hned pět. Jako informace pro zákazníka je to teda dobré," uvádí Iveta Valentová. Zároveň však dodala, že zákazníci se obvykle například na složení jídel neptají.

„Na takové věci se nikdy nikdo neptá. Podle mě ale stačí jeden jídelní lístek s vyznačenými alergeny." domnívá se.

Dokážeme si poradit, říkají ve štrůdlárně

S novinkami nemá problém ani Jiří Svoboda z 1. Moravské štrůdlárny. „Dokážeme si poradit, nevidím v tom nějaký výraznější zádrhel. Ale zákazníci, když se ptají, tak jsme schopní jim říct, jaké co se v jídle nachází. A případně ho i upravit."

Některé podniky zase změny narychlo řeší.

„Zatím na tom děláme, jsme za polovinou. Nesmyslné to určitě není, ale že by to mělo být všude… Navíc úpravy jídelníčku také něco stojí," poznamenává provozní restaurace H-Club Lukáš Zatloukal.

Ten ujišťuje, že zákazník se může i teď bez problémů k informacím pro alergiky dostat. „Personál máme kvalitní a pokud se ho některý z hostů zeptá na složení pokrmů, dokáže mu to říct," uzavírá.