„Mám dva kluky, jednomu je šest, druhému jsou čtyři. Zatímco ten starší v noci spí, až mám kolikrát strach, že ani nedýchá. Ten mladší se neustále budí. Převaluje se, pláče a není možné jej uspat," říká osmadvacetiletá Alena z Prostějova.

Problém s nespavostí u jejího syna má podle ní svou příčinu.

„Když se manžel před měsícem a půl odstěhoval, bylo to náročné. Od té doby jsme s Lukym minimálně třikrát za noc vzhůru. Myslím si, že i když byl jeho táta od rána do večera v práci a málem jej ani neviděl, nese to špatně, a to přestože ten náš rozchod byl minimálně pro nás dva bezbolestný," dodala Alena.

Příčiny?

Nespavost má různé příčiny.

U dětí může být příčinou probdělé noci rozchod rodičů, u těch starších pak stres ze školy. U dospělého člověka se pak přidávají rodinné problémy, závažné nemoci a silné psychické vypětí.

„Jednou v noci mě vzbudil hrozný tlak v hlavě a bylo mi špatně. Nejdřív jsem si myslel, že jsem něco špatného snědl, ale začalo se to opakovat skoro každou noc. Nakonec jsem to nevydržel a šel jsem ke své obvodní lékařce," začal vyprávět osmatřicetiletý Vladimír Nehera, který pracuje jako provozní technik v jedné z prostějovských firem.

„Lékařka mi po vyšetření řekla, že je to vše dáno psychikou. Skončil jsem nakonec na antidepresivech a bez prášků na spaní v noci nemám šanci usnout," dodal s tím, že jeho rodina je funkční, má zdravé děti, manželku i rodiče a jako jedinou možnou příčinu svých potíží vidí stres v práci.

Mezinárodní den zdravého spánku

Vzhledem k velkému počtu lidí s podobnými potížemi se na nespavost zaměřila také Světová asociace spánkové medicíny a v roce 2002 vyhlásila takzvaný Mezinárodní den zdravého spánku. Ten připadá právě na první jarní den, 21. března.

Zkuste bylinky

K tomu, abyste mohli usnout, může pomoci hned několik věcí. Bylinkářka Jarmila Podhorná z Brodku u Konice doporučuje bylinky, třeba třezalku tečkovanou, kozlík lékařský nebo vrbku úzkolistou.

„Bylinkou první volby je v případě nespavosti rozhodně třezalka tečkovaná. Působí proti úzkostem, neklidu a psychickému vypětí. Pomocníkem je i během lehkých depresí," říká Jarmila Podhorná. Při jejím užívaní by si měli ale lidé dávat pozor.

„Při užívání třezalky bychom měli být opatrní na sluneční záření. Tato jinak velice užitečná bylinka může totiž ve vzácných případech způsobit fotosenzitivní reakci," vysvětlila Jarmila Podhorná s tím že třezalka může mít vliv na jiné léky, které člověk užívá.

Kozlík lékařský je zase lehké sedativum. Podle bylinkářky nemá omamné účinky a je možné jej užívat i přes den. Navíc podle ní pomáhá mírnit stres a léčit špatné zažívání.

„Další z bylin, které pomáhají s lepším usínáním je vrbka úzkolistá," informovala Jarmila Podhorná s tím, že tato bylina umí například poradit s chorobnou úzkostí.

Rady od psychiatričky

Lékařka Pavla Němečková z prostějovské psychiatrické ambulance zase na nespavost svým pacientům radí, že na ni musejí jít s pravidelným denním režimem.

„Nespavost je problém, se kterým přichází do ordinace mnoho lidí, a to nejen vyššího věku, ale chodí sem i mladší lidé, a pak lidé ve věku produktivním. Tato potíž může mít chorobný příznak, ale často může jít i o duševní onemocnění. Častou příčinou nespavosti je pak stres, přepracovanost, špatný denní režim a návyky," uvádí lékařka.

„Velice záleží na složení denní stravy a návycích. Člověk by měl dodržovat určitý stereotyp a spánkovou hygienu. To znamená chodit spát v pravidelnou dobu, spát v nepřetopené místnosti, nejíst před spaním kořeněná jídla, nekouřit, nepít alkohol, nezabývat se prací a nedívat se ani na náročné filmy, které nás nutí přemýšlet," radí Pavla Němečková a upozorňuje, že je pro zdravý spánek důležitá denní aktivita a pohyb.

Nespavci by pak podle psychiatričky Pavly Němečkové měli ve své bdělosti zůstat ležet a nezačít se stresovat tím, že nespím.

„Špatně je, pokud se člověk, který nespí, začne trápit, že nespí a v noci vstává a začne pochodovat. Tím se spánek úplně naruší," uzavírá prostějovská lékařka.

Pomůže i knížka či koupel

Podle lékařky je dobré se dostat před spánkem do celkové pohody. Té člověk může dosáhnout u čtení příjemné knížky. Organismus před spánkem ale zklidní podle Jarmily Podhorné i bylinková koupel.

„Výborným krokem k celkovému zklidnění organismu je příjemná koupel. Pokud k ní navíc využijeme bylinky, bude se nám lépe usínat. Pro takovou koupel je vhodné kombinovat například třezalku s levandulí. Ta má antidepresivní účinky a zmírňuje nervozitu. Dále je možné přidat meduňku nebo mučenku, která navodí celonoční spánek bez přerušení," říká bylinkářka a vyjmenovává ještě chmel, řimbabu, rozmarýn nebo bacopu, která posiluje výkonnost mozku, ale také je pomocníkem v nespavosti.