Strážníci tvrdí, že tam nepatří, protože se na ně zákon dívá stejně jako na chodce. Přesně opačný výklad však poskytlo ministerstvo dopravy – podle něj silniční zákon chodcům ani bruslařům pohyb na cyklostezkách výslovně nezakazuje.

Bruslaři na stezkách? Ne, ale tolerujeme je!

„Na cyklostezkách nemá bruslař co dělat,“ tvrdí ředitel Městské policie v Prostějově Jan Nagy. Ve stejném duchu se vyjádřila i tisková mluvčí prostějovské republikové policie Alena Slavotínková či zástupce ředitele olomoucké městské policie Jaroslav Chytil.

Protože bruslaři ve městě nemají moc jiných možností, kde se pořádně protáhnout, strážníci jim jízdu v místech pro cyklisty tolerují.
„Nevím, že bychom jim dali někdy pokutu. Jsme vůči nim shovívaví. Především jsme se doposud nesetkali s tím, že by byli natolik bezohlední, aby postih zasloužili,“ uvedl zástupce ředitele olomoucké městské policie Chytil.

Zákaz neexistuje

Jenže mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka nabízí úplně jiný výklad silničního zákona.

„Nikde není napsáno, že chodec nesmí jít po cyklostezce, a bruslař je chodec. Co zákon nezakazuje, to je dovoleno,“ reagoval Hanzelka. Ministerstvo na podzim připravuje komplexní novelizaci kritizované normy. „Vytvoříme expertní skupinu a uvítáme všemožné podněty. Klidně i na toto téma.“

Není kde jezdit

Pro bruslaře je však zásadní, že jejich přestupky na místě vyřizují policisté, a ti mohou rozdávat pokuty. Pokud je totiž člověk na kolečkových bruslích brán jako chodec, měl by jezdit po chodníku a na silnici vlevo – tím však komplikuje život sobě, pěším i motoristům. „Fakt nevím, že tady podle strážníků nemám co dělat. Ale taky nevím, kde v Olomouci bych měl jezdit,“ zlobil se v neděli osmadvacetiletý bruslař jedoucí v pruhu vyhrazeném pro bicyklisty v olomouckých Smetanových sadech.

Mnoho olomouckých vyznavačů jízdy na bruslích nyní míří na obchvat města, který spojí výpadovky na Brno a Mohelnici – zatím je ve výstavbě, ale protože už jsou některé úseky dokončené, bruslaři si tam užívají každé odpoledne perfektního povrchu.

Přibudou trasy

Ať už je výklad silničního zákona jakkoli sporný, sportovci s kolečky na nohou jezdí všude. Proto také města zvažují, že pro ně postaví speciální trasy. Například v Prostějově plánují hned dvě stezky.

V brzku má vzniknout ovál v Kolářových sadech a město také připravuje stezku kolem Hloučely, od stáje Cavalo až k Tiché ulici.

Také olomoučtí radní již dříve uvedli, že jsou ochotni dát na stavbu nové stezky pro in-line bruslaře až deset milionů korun. Nová dráha však nevznikne dřív než v příštím roce a zatím není jasné, kde přesně bude.

Jsou potřeba stezky nebo úprava zákona?

Má vůbec smysl stavět speciální dráhy pro bruslaře? Antonín Zajíček z odboru rozvoje a investic města Prostějova míní, že mnohem lepší a jednodušší by byla úprava silničního zákona tak, aby byl jeho výklad jednoznačný.

„Nemá smysl budovat systém speciálních stezek pro bruslaře, tolik peněz nemáme, nejsou na to ani dostatečné prostory. Pro cyklisty se dělají stezky s kvalitním, hladkým živičným povrchem, které by mohli využívat i bruslaři,“ míní úředník.