Stejně jako je slyšet houkání projíždějících souprav, které rovným úsekem uhánějí rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí nad zbytečným hazardem lidí nechápavě kroutí hlavou. „Pořád rovně a přes koleje. Ale musíte opatrně. Taky jsme tam teď šli,“ ukazuje cestu z Černovíra směrem na Hlušovice starší pár. Cyklisté.

Přitom mohli jet po asfaltce vedoucí po druhé straně železničního koridoru. Pohodlně a hlavně bez nebezpečného rizika, kterému se vystavují v kolejišti.

Pět aut havarovalo na vedrem popraskané dálnici, na místě je deset zraněných
Hromadná nehoda u Olomouce: dálnice popraskala vedrem, deset zraněných

Vlak, který cyklisté v dálce zahlédnou, je u nich za pár sekund.

„Je to přehledný, rovný úsek. Vidím na kilometry daleko. Větším rizikem jsou pro nás zatáčky na silnici mezi Chomoutovem a Štěpánovem,“ obhajoval přecházení kolejí čtyřicetiletý Olomoučan.

„Když chceme s dětmi na zmrzlinu do Štarnova, jedeme z Chomoutova přes koleje na Hlušovice. Teď to ale nejde, protože opravují mostek přes Sitku,“ dodal muž.

Strojvedoucí nestojí o adrenalin

Strojvedoucí pro argumenty bicyklisty pochopení nemají. Na páteční železnici mezi Prahou a Ostravou nestojí o takový adrenalin.

„V úseku, kde přecházejí, letím stošedesátkou. Za ty roky už spočítám, jestli to stihnou, nebo ne. Zahoukám, upozorním je a urychlím jejich přesun. Když ale vidím čtyřčlennou rodinu s dětmi, jak smýkají kola přes koleje. Často musím začít brzdit,“ popisoval zkušenost strojvedoucí Ondřej Floral, který pravidelně jezdí mezi Prahou a Vsetínem.

Během poslední cesty do Prahy, kdy z Olomouce vyjížděl ve 12 hodin, viděl za Černovírem přebíhat přes koleje tři cyklisty.

Noční život v centru Olomouce se vrací do normálu, Uhelná ulice, 18. června 2021
Lidé se chtějí bavit! Do centra Olomouce se vrátil noční život. Podívejte se

„Za rok jsou to stovky případů. Bohužel byly i tragické,“ poukázal strojvedoucí.

Správa železnic v úseku mezi stanicemi Štěpánov a Olomouc hlavní nádraží opakovaně řeší zamezení vstupu do kolejiště.

„Na nejrizikovějších místech instalujeme a obnovujeme značky upozorňující na zákaz vstupu, fyzické zábrany v podobě plotu jsou vždy v brzké době po instalaci poničeny vandaly,“ uvedla mluvčí Nela Friebová.

Vedro v centru Olomouce - vodní osvěžovadlo na Horním náměstí, 18. června 2021
Vedro ještě zesílí. V Olomouci "sprchují" kolemjdoucí osvěžovače

Podchody pro pěší

Správa železnic proto připravuje u dvou nedalekých mostků pod železniční tratí možnost využití podchodu pro pěší.

„Konkrétně se jedná o možný podchod pod mosty v km 80,188, vodní tok Grygava, a v km 82,484, Trusovický potok,“ sdělila Deníku mluvčí.

V současnosti se podle Správy železnic již zpracovává projektová dokumentace s konkrétním technickým řešením.

Svátky města jinak v ulicích Olomouce, 19. 6. 2021
Koncerty, trhy, jarmarky. Svátky města baví Olomoučany

„Včetně napojení chodníků na navazující zpevněné a nezpevněné komunikace,“ informovala Nela Friebová.

Součástí prací bude také osazení plotu pro zamezení vstupu veřejnosti do prostoru kolejí.

„A navedení pěších do podchodu pod tratí,“ doplnila mluvčí Správy železnic.