Stejně jako je slyšet houkání projíždějících souprav, které rovným úsekem uhánějí rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí nad zbytečným hazardem lidí nechápavě kroutí hlavou. „Pořád rovně a přes koleje. Ale musíte opatrně. Taky jsme tam teď šli,“ ukazuje cestu z Černovíra směrem na Hlušovice starší pár. Cyklisté.
Přitom mohli jet po asfaltce vedoucí po druhé straně železničního koridoru. Pohodlně a hlavně bez nebezpečného rizika, kterému se vystavují v kolejišti.
Vlak, který cyklisté v dálce zahlédnou, je u nich za pár sekund.
„Je to přehledný, rovný úsek. Vidím na kilometry daleko. Větším rizikem jsou pro nás zatáčky na silnici mezi Chomoutovem a Štěpánovem,“ obhajoval přecházení kolejí čtyřicetiletý Olomoučan.
„Když chceme s dětmi na zmrzlinu do Štarnova, jedeme z Chomoutova přes koleje na Hlušovice. Teď to ale nejde, protože opravují mostek přes Sitku,“ dodal muž.
Strojvedoucí nestojí o adrenalin
Strojvedoucí pro argumenty bicyklisty pochopení nemají. Na páteční železnici mezi Prahou a Ostravou nestojí o takový adrenalin.
„V úseku, kde přecházejí, letím stošedesátkou. Za ty roky už spočítám, jestli to stihnou, nebo ne. Zahoukám, upozorním je a urychlím jejich přesun. Když ale vidím čtyřčlennou rodinu s dětmi, jak smýkají kola přes koleje. Často musím začít brzdit,“ popisoval zkušenost strojvedoucí Ondřej Floral, který pravidelně jezdí mezi Prahou a Vsetínem.
Během poslední cesty do Prahy, kdy z Olomouce vyjížděl ve 12 hodin, viděl za Černovírem přebíhat přes koleje tři cyklisty.
„Za rok jsou to stovky případů. Bohužel byly i tragické,“ poukázal strojvedoucí.
Správa železnic v úseku mezi stanicemi Štěpánov a Olomouc hlavní nádraží opakovaně řeší zamezení vstupu do kolejiště.
„Na nejrizikovějších místech instalujeme a obnovujeme značky upozorňující na zákaz vstupu, fyzické zábrany v podobě plotu jsou vždy v brzké době po instalaci poničeny vandaly,“ uvedla mluvčí Nela Friebová.
Podchody pro pěší
Správa železnic proto připravuje u dvou nedalekých mostků pod železniční tratí možnost využití podchodu pro pěší.
„Konkrétně se jedná o možný podchod pod mosty v km 80,188, vodní tok Grygava, a v km 82,484, Trusovický potok,“ sdělila Deníku mluvčí.
V současnosti se podle Správy železnic již zpracovává projektová dokumentace s konkrétním technickým řešením.
„Včetně napojení chodníků na navazující zpevněné a nezpevněné komunikace,“ informovala Nela Friebová.
Součástí prací bude také osazení plotu pro zamezení vstupu veřejnosti do prostoru kolejí.
„A navedení pěších do podchodu pod tratí,“ doplnila mluvčí Správy železnic.