„Měli by dělat durch,“ vrtí hlavou senior, který projíždí zavřenou křižovatku na kole.

„Já dřív pracoval v Německu a tam se na takovou stavbu nahnalo co nejvíc lidí a makali i o víkendech,“ nechápe, jak práci na frekventovaném dopravním uzlu mezi Dolní, Újezdem a Wolkerovou ulicí, kudy denně projede několik desítek tisíc automobilů, mohou stavbaři flinkat. Když se dozví, že na vybudování kruhové křižovatky mají téměř půl roku, jen mávne rukou.

Řidič modrého Volkswagenu netají rozladěnost, když se musí otáčet před zábranami, které mu brání vjet z Dolní ulice na benzinku na Petrském náměstí. „Jak se tam mám dostat?“ ptá se poté, co stáhne okénko. „Musíte to objet,“ ukazuje mu chodkyně a připomíná, že mapu objížděk zveřejnila nejen radnice, ale také všechny místní noviny.

Benzinka kvůli stavbě přichází o kšefty

Muž se k čerpací stanici vydává přes Husovo náměstí. Tam jej ale čeká trasa bez asfaltu. Město totiž některé místní cesty postupně upravuje.

„Dostat se k vám přes Husovo náměstí je opravdu zážitek. Silnice je rozbitá, plná výmolů a podmáčeného písku, všude jednosměrky. Nejlepší je sjíždět z Jihoslovanské,“ říká řidič stříbrné Octavie obsluze benzinové stanice na Petrském náměstí.Tankodrom na Husáku

„Stejně si stěžují i ostatní šoféři,“ přikyvuje muž s firemním logem na prsou a mezi řečí přiznává, že teď nemá téměř co dělat. „Načerpat k nám přijíždí tak o osmdesát procent méně aut než jindy. Stavbou přicházíme o kšefty,“ stýská si s tím, že myčku řidiči nejspíš úplně vynechají. „Kdo by si myl auto, když je v okolí taková špína?“ argumentuje a jeden z řidičů mu dává za pravdu: „Jen se podívejte, jak mám zablácená kola.“

Uzavírka potrvá do konce srpna

Investory stavby na Petrském náměstí, která se v pondělírozjela jen velmi zvolna, jsou Olomoucký kraj a město Prostějov. Práce přijdou na třiadvacet milionů korun a zprovoznění kruhové křižovatky plánují silničáři na konec srpna. Zakázku získala brněnská firma Firesta.

„Uzavírka křižovatky potrvá do jedenatřicátého srpna,“ informovala prostějovská mluvčí Jana Gáborová

Objížďka vede ulicemi Průmyslová, Kralická, Šárka, Okružní, Brněnská a přes Poděbradovo náměstí. Pokračuje Palackou, Blahoslavovou ulicí, Přikrylovým náměstím na Vápenici, Svatoplukovou ulicí, Vrahovickou ulici a končí opět v Průmyslové.

„Rondel na Petrském náměstí bude znamenat další posun k lepšímu zprůjezdnění města,“ zdůvodnila nákladnou akci prostějovská místostarostka Alena Rašková. „V době dopravní špičky, což je kolem čtrnácté hodiny, se na křižovatce v Dolní ulici tvořily obrovské kolony. Mnohdy končily až u estakády,“ přiblížila Rašková, která věří, že díky rondelu ubude v ulicích i hluk a smog.

Weboví diskutéři mají krondelu výhradyDopravní zácpa v centru

Prostějované diskutující na webu Prostějovského deníku mají ale vůči rondelu na Petrském náměstí výhrady. „Dolní ulici se podle mého názoru nijak neuleví, a jestli ano, tak na úkor města, které bude totálně ucpané,“ míní například čtenář Michal. Ptá se, kam auta z Dolní ulice asi dojedou? „Jen na nebližší semafor, kde zůstanou stát a bude ucpané všechno,“ tvrdí a zdůrazňuje, že aut neustále přibývá. Stavba podle něj není řešením do budoucna. „Tím jsou jiné trasy přes město, případně výrazné zdokonalení „zelené“ vlny, která na některých místech v Prostějově absolutně nefunguje,“ vyjádřil se.

Diskuter Petr V. si myslí, že zelená vlna nefunguje vůbec. „Když jedu ráno do práce, tak stavím na konci Plumlovské, potom mi skočí červená před nosem u Komerční banky na Poděbradově náměstí a nakonec u kostela v Dolní ulici. A odpoledne zase obráceně,“ posteskl si.

Šéf odboru rozvoje a investic Antonín Zajíček argumentuje, že zelená vlna fungovala pro řidiče, kteří jezdili podle předpisů a jimž nevadilo pár vteřin čekat. Plocha před kostelem na Petrském náměstí je prý pro rondel dostačující a semafory na Újezdě a v Brněnské ulici jsou od budované kruhové křižovatky dost daleko na to, aby tam po jejím zprovoznění nevznikaly zácpy.

SOUVISEJÍCÍ /VČETNĚ TRAS OBJÍŽDĚK A SCHEMATU UZAVÍREK/:Stavba rondelu sebou přinese půlroční objížďku