ČD v Olomouckém kraji kombinují dva tarify – ČD TR 10 a IDSOK. Od 1. ledna 2020 lidem automaticky nabízí cenově nejvýhodnější jízdné. Avšak některé je vázáno časově.

Nabídka proto nemusí být pokaždé trefa do černého, obzvlášť v případě předem zaplacené zpáteční cesty. Levná jízda by se mohla nečekaně prodražit.

V pondělí 6. ledna se o tom přesvědčila i starší obyvatelka Bystrovan. Ráno přijela do Olomouce. Když se v poledne chtěla vrátit domů, vlak jí před nosem ujel.

„Tušila jsem, že to nestihnu. A taky že jo,“ brala situaci s nadhledem.

V minulosti by prostě počkala na další spoj a jela o hodinu později. Teď si musela zaplatit nový lístek. Ráno jí totiž prodali Vázanou jízdenku spadající pod tarif ČD TR 10. Ta je určena pro konkrétní spoj a na jiný vlak neplatí.

Paní využívající slevu pro osoby starší 65 let ještě koncem prosince cesta tam a zpět přišla na 7 korun a mohla jet kterýmkoliv osobákem nebo rychlíkem.

„Dnes to mám za 4 koruny, musela jsem ale nahlásit přesný čas obou odjezdů,“ kroutila nechápavě hlavou. Vyptávat se u pokladny na detaily nebylo možné, ve frontě čekali lidé spěchající do práce či k doktorovi.

Druhy jízdenek pro vlaky ČD v Olomouckém kraji

Vázaná - nejlevnější, vázaná ale na konkrétní spoj a čas, v jiném vlaku nelze použít. Lze zakoupit on-line
Flexi - "volná", lze použít na libovolný spoj pro zaplacený úsek a čas platnosti. Lze zakoupit on-line
Integrovaná - tarif IDSOK. Lze použít na jakýkoliv prostředek nasmlouvané veřejné dopravy v Olomouckém kraji v rámci zaplacené zóny a časové platnosti, na jeden lístek je tak možné zkombinovat vlak, autobus a tramvaj. Nelze zakoupit on-line

Flexi si musíte sami vyžádat

Pokud cestujícímu ujede spoj propojený s danou jízdenkou třeba jen o minutu, má dvě možnosti.

Koupit si úplně nový lístek, tak jako obyvatelka Bystrovan, nebo doplatit cenu takzvané Flexi jízdenky a využít kterýkoliv jiný vlak ČD. Právě díky Flexi jízdenkám mají zájemci jedinou možnost absolvovat toulky po železnici bez ohledu na čas odjezdu. Tam i zpět. Cena záleží na ujetých kilometrech.

„Cestu je nutné nastoupit v první den platnosti jízdenky. Ta vyprší v 6 ráno následujícího dne u vzdálenosti do 50 kilometrů, do půlnoci druhého dne platí u delších vzdáleností,“ shrnula mluvčí Českých drah pro Olomoucký kraj Vanda Rajnochová.

Lidé si však tuto jízdenku musí u pokladny sami vyžádat, jinak automaticky dostanou buď vázanou, nebo integrovanou.

Jízdenky se dají i stornovat. E-Tickety 15 minut před odjezdem vlaku, klasické do půlnoci předcházejícího dne.

Upravený systém na regionální železnici funguje od začátku letošního roku. Změny v jízdním řádu ale nastaly už 15. prosince 2019. Pojí se s nimi rovněž jedna komplikace pro cestující i prodejce jízdenek, zejména těch zpátečních.

Zpáteční jízdenky už neexistují

Zpáteční jízdenky v podobě, v jaké je veřejnost dosud znala, už neexistují. Stejně jako sleva, která zvýhodňovala cestu oproti dvěma jednosměrným jízdenkám o 5 procent z plné ceny.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka je pro cestující cenově výhodnější kombinovat dvě jednosměrné jízdenky.

„Vůbec nejlevnější jsou ty vázané. Čím dříve je člověk koupí, tím méně zaplatí,“ vysvětlil, proč dopravce přistoupil ke zrušení zpáteční slevy.

Pro výdejny jízdenek i průvodčí to ale znamená práci navíc. Místo jednoho papíru zákazník dostane dva.

„Údaje musíme vždy nacvakat znovu, včetně slev nebo počtu přepravovaných osob. Všechno trvá dvojnásobně déle,“ svěřila se průvodčí ve vlaku z Olomouce do Drahanovic.

Na trati je celkem 12 železničních stanic a zastávek. Téměř všechny bez funkční výdejny jízdenek. Cestující si je kupují až v dopravním prostředku. O práci tak průvodčí během jízdy nemá nouzi.

„Aspoň že pravidelní cestující, třeba školáci, mívají online jízdenku. U nich jen zkontroluji platnost, slevový doklad a je to,“ usmála se.

Právě online odbavení podle Joklíka využívá stále větší podíl zákazníků Českých drah. Jednorázové či traťové týdenní, měsíční a čtvrtletní jízdenky se tisknout nemusí.

„Počet papírových jízdních dokladů postupně ubývá. Zhruba třetinu tržeb dnes realizujeme prostřednictvím e-shopu nebo aplikace Můj vlak,“ informoval.

IDSOK: tramvaj i vlak na jeden lístek

Podobné jako u vázané jízdenky je to i v tarifu IDSOK, jehož zkratka odkazuje na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.

Výhodou integrované jízdenky je, že ji lze v daných tarifních pásmech a během doby platnosti využít ve všech dopravních prostředcích provozovaných krajem. Tedy včetně městské hromadné dopravy a příměstských autobusů.

Příjemná je také cena. Například z Olomouce do Drahanovic a zpět vyjde integrovaná na 68 korun. Obyčejná stojí 94 korun.

Naopak nevýhodou tohoto tarifu je, že lístky nelze sehnat online. Výjimku tvoří časové jízdenky, kterou si z pohodlí domova mohou zájemci pořídit na týden až rok.

Ty jednorázové lze zakoupit jen na pokladnách kteréhokoliv dopravce a na předprodejních místech autobusových dopravců.

„V blízké době bude spuštěna mobilní aplikace MobilOK. Cestujícím umožní užití mobilního telefonu s operačním systémem Android a IOS jako nosiče jízdenky,“ prozradila Michaela Lavrenčíková, tarifní specialistka a analytik Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).

Prozatím je nutné při jízdě vlakem ČD v tarifu IDSOK využívat papírový kupón. Vytisknout je potřeba i časovou jízdenku, přestože byla zakoupena prostřednictvím počítače nebo mobilu. Ta se totiž váže na platební kartu zákazníka, České dráhy ale čtečkami těchto karet nedisponují.