„Ten aparát stál patnáct tisíc. Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli si ho mám koupit. Nakonec jsem si řekl, že si aspoň jednou za rok dopřeji nějakou tu radost,“ říká k tomu starý pán odkázaný na nízký starobní důchod. Nyní mu zbyl pouze nefunkční přístroj a oči pro pláč.

Bulharský majitel se k firmě nehlásí

Reklamační dopis na adresu uvedenou v kupní smlouvě se mu vrátil bez odpovědi. Firma se údajně přestěhovala. Zašel si tedy na Českou obchodní inspekci, která v Prostějově sídlí na Školní ulici.

Bulharský majitel se ke své firmě nehlásí „Těmito případy se bohužel nezabýváme. Lidé by se měli obrátit na místní živnostenský úřad, kde je společnost zapsaná a kam má povinnost ohlásit změnu adresy a osobu odpovědnou za případné reklamace,“ uvádí tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

V případě firmy Eskulab finance se jedná o Živnostenský úřad v Humpolci, kde firma podle obchodního rejstříku má stále svoje sídlo.
„Hromadí se nám tu dopisy od napálených lidí. Do celé věci se vložila i policie České republiky a s firmou bylo zahájeno správní řízení. Problém je v tom, že v tuhle chvíli za působení společnosti není nikdo odpovědný. Její jednatel se totiž kamsi vypařil, údajně do Bulharska,“ říká Jan Kotlík z Živnostenského úřadu v Humpolci.

O celé věci ví své i Sdružení na obranu spotřebitele (SOS). „Společnost Eskulab, či chcete- li Eskulab Vectors, Eskulab Financ, Aesculab Reisen alias Vectors Czech, jejímž jediným majitelem je bulharský podnikatel Valentin Bojanov, před nedávnem změnila již poněkolikáté své jméno. Zároveň se přestěhovala, zatím nikdo neví kam. Údajně by v tuhle chvíli mohla vystupovat jako Vectors czech sídlící v Lužci nad Vltavou,“ vysvětluje právník Martin Reizinger z SOS.

Kam se v nouzi obrátit?

Případ pana Zavadila není v žádném případě ojedinělý. „Lidé by se v tuto chvíli měli obrátit na Sdružení pro obranu spotřebitelů a zvážit podání společné žaloby na uvedenou organizaci,“ doporučuje napáleným zákazníkům Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.

„Naše sdružení má s touto podvodnou organizací dlouhodobě špatné zkušenosti. Do křížku jsme se s ní dostali už jako s prodejcem známých dek proti tzv. elektrosmogu. Tehdy jsme na ni podali trestní oznámení pro poškozování spotřebitele a rovněž podnět k prošetření České obchodní inspekci,“ doplňuje Petra Vaňková z SOS. Právě Sdružení pro obranu spotřebitele je pro klienty Eskulabu jedinou šancí.

„Lidé nám každopádně mohou volat na poradenskou linku 900 08 08 08. Jejich stížnost určitě nesmeteme pod koberec, narážíme však na neochotu ze strany policie zabývat se tímto komplikovaným případem,“ uzavírá Martin Reizinger ze Sdružení pro obranu spotřebitele.