Pokud pokutu kraj udělí, bude to poprvé v historii železniční dopravy. Olomoucký kraj platí ČD ročně 303 miliony korun jako takzvanou prokazatelnou ztrátu dopravce. O sankci chce hejtmanství vyjednávat až s koncem září uplyne i třetí čtvrtletí.

„Zpoždění dosahovala v některých případech až jednu hodinu. Pokud jde ale o spoje s návazností, je moc i pět minut. Nejhorší je to v dopravních špičkách,“ prohlásil Jaroslav Tomík z odboru dopravy. Nejméně na čas jezdily vlaky na trati Nezamyslice- Prostějov– Olomouc, Olomouc- Šumperk nebo z Přerova směrem na Bohumín. Kraj kvůli tomu podle Tomíka řešil desítky stížností ze strany nespokojených cestujících. Případná pokuta by se vrátila do krajského rozpočtu.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala řekl, že kraj má na uvalení sankce nárok. „Možnost sankce je zakotvena ve smlouvě, pokud se ji kraj rozhodne uplatnit, je to jeho právo,“ reagoval Kubala. Zpoždění dal Kubala do souvislosti se stavbou železničního koridoru. Ten se ale na trati z Nezamyslic nestaví. „Opravy na této trati za padesát milionů korun probíhaly vloni a před dvěma lety. Třetí etapa rekonstrukce nás čeká, začne 12. října,“ potvrdil náměstek Správy dopravní cesty František Komárek.

České dráhy se v současné době snaží navýšit cenu za své služby o 12 procent. Kraj by jim tak měl v příštím roce doplácet až 339 milionů korun. „Jsme ochotni navýšit svůj příspěvek jen o výši inflace, tedy kolem tří procent v případě zachování stávajícího počtu spojů,“ řekl Polášek. Kubala ale tvrdí, že dráhy navýšily svůj výkon už v roce 2005 právě o dvanáct procent s tím, že úhrada prokazatelné ztráty zůstala stejná.