Deníku se totiž v pondělí podařilo exkluzivně zjistit, že ve zmíněném čase byl skutečně aktivován systém protivzdušné obrany České republiky kvůli nehlásícímu se civilnímu letadlu. O celé události diskutovali lidé napříč regiony, dohadovali se především o tom, co silný zvukový efekt způsobilo: a právě sonický třesk vzniklý od leteckých strojů byl jednou z hojně zmiňovaných variant.

„V pátek kolem osmnácté hodiny přelétal nad územím Česka po trase Ostrava – Vyškov na Moravě – Brno civilní dopravní letoun Airbus zahraniční letecké společnosti. Letěl sice po plánované trase, spojení s našimi orgány řízení letového provozu však nenavázal,“ vysvětlil v pondělí pro Deník mluvčí a informační důstojník 21. základny taktického letectva Čáslav Zdeněk Mikulka.

Do vzduchu tak podle něj musely vzlétnout dvě hotovostní stíhačky Jas –39 Gripen.

„Dostaly rozkaz k dosažení výškové hladiny přibližně 12 500 metrů, přechodu do nadzvukové rychlosti a dostižení zmíněného letadla. S ním vstoupily do kontaktu v prostoru Vyškova na Moravě a na nouzové frekvenci s ním navázaly spojení,“ popsal celý zásah Mikulka. Následně už vojenské stroje jen letadlo podzvukovou rychlostí doprovodily na hranice naší republiky, kde bylo předáno rakouskému řízení letového provozu.

Silný zvukový efekt sonického třesku připomínající explozi byl podle dostupných informací v pátek večer zřetelně slyšet v celém regionu Kroměřížska, pocítili ho ale také lidé na Vyškovsku, Přerovsku, Prostějovsku, Zlínsku či Uherskohradišťsku. Ačkoliv byl značně nepříjemný, žádné nebezpečí prý lidem nehrozilo.

V Němčicích se třásly okna

Rány připomínající výbuchy doprovázené otřesy překvapily v pátek vpodvečer o obyvatele v jihovýchodní části Prostějovska.

„Slyšela jsem je zcela zřetelně. Netušila jsem v tu chvíli, co se děje a měla jsem obavy, zda se něco nestalo v okolí,“ nechala se slyšet starostka Němčic Ivana Dvořáková s tím, že detonace byla tak silná, že se chvilku třásly i skla v oknech.

„Ani na vteřinu nešlo o nebezpečnou situaci, jednalo se jen o zvukový efekt. Přechod do nadzvukové rychlosti, kdy dochází k hlasitým ránám dokáže být jen pořádně nepříjemný,“ ubezpečil Mikulka.

Situace, kdy civilní letadlo opomene navázat spojení s orgány řízení letového provozu nebo nastane jiný obdobný problém, podle něj není až tolik výjimečnou událostí.

„Obdobných ostrých startů stíhaček v rámci protivzdušné obrany evidujeme zhruba několik do roka. Přesná čísla v tomto směru mají k dispozici orgány řízení letového provozu,“ uzavřel mluvčí 21. základny taktického letectva v Čáslavi. (jk)