Dílo učitele národů je stále inspirací

Třídenní umělecký maraton začal v pátek v němčickém sále kina OKO absolventským představením žáků literárně-dramatického oboru. Příběh party teenagerů zkoušející hru Jana Amose Komenského Labyrint světa a ráj srdce, vykreslil nástrahy dnešního světa, pasti číhající na mladé lidi i nešvary společnosti.

„Ve hře hrálo sedm herců literárně-dramatického oboru, pro čtyři z nich to bylo absolventské představení,“ sdělila Deníku režisérka a učitelka žáků ZUŠ Němčice nad Hanou Zdeňka Gregorová.

„V pondělí hrajeme ještě jedno představení pro žáky druhého stupně a gymnázia,“ doplnila ještě Gregorová. „A Prostějovské publikum bych ráda pozvala na MedArt, kde ve čtvrtek 6. června v patnáct hodin budeme taky hrát,“ dodala.

Sobotní podvečer patřil hudbě

Na scéně v zahradě ZUŠ v Němčicích zahájila večerní nocturno kapela Richband a pěvecký soubor Sedmikráska.

„Minulý rok jsme se tady ocitli víceméně náhodně a moc se nám tu líbilo. Letos jsme už přišli cíleně. Hlavním důvodem bylo vystoupení našich dvou vnuček v souboru Sedmikráska,“ zdůvodnili svou přítomnost na ZUŠ open manželé Horákovi.

Koncert dechové orchestru byl složený s filmových melodií. Hned na úvod diváky zamrazilo v zádech při tónech hudby z filmu Tenkrát na západě. „Filmovou hudbu na koncertech dělají orchestry už dlouho, frčí zhruba dvacet let. Je to divácky vděčné téma,“ konstatoval po koncertě ředitel ZUŠ Němčice nad Hanou Ladislav Gazdag.

„Dnes už je ale dál technika, která umožní divákům mnohem hlubší prožitek. Spojení hudby, filmových záběrů na plátně a záběry na hudebníky umocňují prožitky. Je tam vizuální zážitek, silná hudba, jsou tam emoce, je tam všechno,“ popsal svoje pocity z koncertu Gazdag.

„Bylo to krásné. Vzala jsem i rodiče jsme úplně dojatí,“ sdělila Deníku tištínská starostka Alena Wagnerová.

Neodmyslitelnou součástí Dnů hudby, potažmo ZUŠ open je moderátor Tomáš Brabec.

„Nic nebude jako dřív,“ uvedl skladbu z filmu Vinnetou.

„To byly doby, kdy jsme se dělili na ty, kteří chtěli být Vinnetou a ty kteří se toužili stát Old Shatterhand…,“ zasnil se s mikrofonem v ruce když uváděl skladbu, kde sólo na foukací harmoniku patřilo Krištofu Skřipcovi.

„Duchovním otcem celého projektu a hlavním tahounem je bezesporu dirigent Dechové orchestru ZUŠ Jindřich Novák,“ skromně odmítal chválu návštěvníků Ladislav Gazdag.

Závěr koncertu patřil hudbě z klasických českých filmových pohádek. Hudebníci začali pěkně od A, úvodní melodií ze seriálu Arabela. Poklady z českého filmového fondu jako např. Císařův pekař a pekařův císař, Jak se budí princezny, Poslední princ nebo Obušku z pytle ven dojaly jak mladší , tak i diváky kteří něco pamatují.¨

Ale protože než zazvoní zvonec, nemůže být pohádky konec, vyžádali si diváci potleskem vestoje přídavek. Tentokrát znělka Arabely byla i s kouzelným zvonečkem.

Němčické dny hudby vyvrcholil nedělním Festivalem dechových orchestrů. Průvod hudebníků prošel celým městem. Do kroku vyhrával Dechový orchestr ZUŠ Němčice nad Hanou, Koletová hornická hudba ze Rtyně v Podkrkonoší, Sdružení dechového orchestru mladých Zlín, Dechová hudba Hanačka z Břestu a vše vygradovalo na zahradě němčické Zušky Monster koncertem – společným vystoupením všech orchestrů. 

Autor: Adéla Palíšková