Necelých dvanáct kilometrů nových cyklostezek vznikne ještě letos v jedenácti obcích regionu. Umožní to finanční podpora hejtmanství, které vynaloží na každý kilometr přibližně jeden milion korun. Potvrdil to náměstek hejtmana Pavel Horák (KDU-ČSL). Celkové náklady staveb ale budou enormní. Překročí 64 milionů korun.
Podle Jaroslava Mikšaníka ze spolku Olomoučtí kolaři mají stezky význam rekreační i jako dopravní komunikace. „Rozvoj cyklostezek je určitě tím druhem aktivit, který by se měl rozvíjet. Cyklistika je ekologicky šetrná doprava, která navíc zvyšuje kondici,“ prohlásil Mikšaník. Dobrá cyklostezka se podle něj pozná podle značení a povrchu. „Nejlepší je hladký asfalt, zámková dlažba drncá a zpomaluje. Často se stává, že lidé raději jedou vedle po silnici, než po cyklostezce s dlažbou,“ tvrdil Mikšaník. Hladký povrch navíc mohou využít také in-line bruslaři.
To potvrdila i Magdaléna Gladišová, mluvčí radnice v Lipníku nad Bečvou. „Právě kvůli bruslařům vznikne nová stezka, která povede Hájkem od Oseka po Týn nad Bečvou,“ uvedla. Stezka v délce 670 metrů bude jakousi objížďkou současné cyklostezky, která prochází chráněným územím Škrabalka, a proto je pouze štěrková. „Čekali jsme, jestli dostaneme dotaci z kraje. Teď se můžeme pustit do stavby,“ dodala Gladišová. Hejtmanství dá Lipníku na novou stezku 825 tisíc korun, což je asi polovina nákladů.

Stejné je to v případě Prostějova, který může počítat s třemi sty tisíci korun. Cyklistická stezka v biokoridoru Hloučela bude dlouhá 370 metrů a její povrch vytvoří různé frakce písku a drti. „Vše bude zpevněno bez asfaltu, protože v tomto prostoru to není možné,“ vysvětlil Antonín Zajíček z odboru rozvoje a investic. Díky krajské dotaci se začne stavět do dvou měsíců.

Síť cyklostezek východně od Prostějova se letos rozroste o trasu, která spojí obce Čehovice a Klenovice na Hané. Kromě cesty vedoucí do Skalky, kam lidé jezdí na výlety a pro vodu z místních léčivých pramenů, využívají lidé cyklostezky především pro přesun do práce a zpět. Z pohledu rekreační turistiky je atraktivní spíše lokalita Plumlovska. O možnosti vybudování cyklostezky tímto směrem se mluví i na radnici v Prostějově.

„Zatím však nevznikl žádný konkrétní projekt, ani v plánu investičních akcí pro tento rok nic podobného není. To se ale může změnit,“ připustila mluvčí prostějovské radnice Jana Gáborová.

Co je na cyklostezkách tak drahého? Podle starostky Uničova Jarmily Kaprálové (KDU-ČSL) další technické řešení. „Podél stezky musíme zabezpečit příkop kolem vodní plochy a také vybudovat propustek,“ vysvětlila, proč necelý kilometr přijde na více než pět milionů. Ještě horší je to v Novém Malíně na Šumpersku. „Tady to máme, co metr, to problém,“ řekl starosta Josef Minář (KDU-ČSL). Stezku prý jinudy vést nelze. Překládat kvůli ní musí kanalizaci, plynové přípojky, autobusovou zastávku i parkoviště. Trasa v délce 680 metrů bude obec stát 11,2 milionů korun. „Pokud nedostaneme další dotace od státu a z Evropy, tak postavíme jenom část,“ uvedl Minář. To tvrdí i Kaprálová. Uničov chce dát do cyklostezky maximálně půl milionu. Kromě kraje spoléhají na Státní fond dopravní infrastruktury.

Olomoucký kraj začal s podporou cyklostezek jako první region v republice před čtyřmi roky. Dosud podle náměstka Horáka do nich vložil 34,5 milionů korun. Vzniklo tak 35 kilometrů cyklistických komunikací. Letos žádalo o podporu 12 obcí, Domaželice ale byly z programu vyřazeny, protože neodpovídaly zadání. Peníze chtěla obec opakovaně použít na stavbu silnice i s motorovým provozem.