Na nepřehledné a nebezpečné situace si stěžuje i Lucie Bardonková.

„Na křižovatce ulic Vodní a Na Hrázi není přes stojící auta vůbec vidět. Už se párkrát stalo, že do přechodu vešel chodec, přes ta zaparkovaná neviděl blížící se auto. To pak mělo problém ubrzdit," říká o cestě, kterou čtyřikrát týdně vyprovází dceru do školy.

Dalším nebezpečným místem je podle ní Žeranovská ulice, tedy spojnice centra s Krasicemi.

„Z jedné strany mi řidič před přechodem zastaví, z té druhé však projede. před nosem. Vyřešilo by to méně bezohlednosti řidičů, ale také semafor," domnívá se Lucie Bardonková.

Kateřině Elsnerové zase chybí přechod jen o blok domů dál.

„Na Určické ulici podle mě přechod chybí. Jeden je akorát u kruhového objezdu, to je ale vše. Přitom tudy chodí malé děti do školy," poukazuje na nedostatek.

Přechody vs. parkování

Magistrát však zatím změny neplánuje. Alespoň ne na Žeranovské ulici.

„Nepřehlednost některých úseků by mohl vyřešit zákaz parkování. Pak by ale zas zde žijící lidé neměli kam dát své auto. Moc možností, kde by se dalo blízko centra umístit parkoviště, totiž není," říká náměstkyně hejtmana pro dopravu Alena Rašková. Podle ní se nové přechody pro chodce nechystají.

„Zatím se o nových přechodech či semaforech nejednalo a co bude v budoucnu, to si netroufám odhadnout. Dáváme je jen na nejrušnější ulice. I proto, že řada lidí ještě žije s iluzí, že pro chodce platí na přechodech absolutní přednost. To zrovna bezpečnosti a plynulosti provozu nepřidává," vysvětluje náměstkyně.

Podobného názoru je i Miroslav Nakládal z prostějovského dopravního inspektorátu.

„Pokud bychom dostali podnět o nebezpečnosti nějakého místa, určitě se jím budeme zabývat. Otázka přechodů pro chodce je složitá, navíc se jedná o dvojsečnou zbraň. Chodci si od změny zákona před několika lety často myslí, že mají absolutní přednost. Tak to ale není a počet usmrcených chodců se zdvojnásobil," uvádí a dodává, že na stavění nových přechodů existuje i metodika, která se řídí například provozem.

Účinná zbraň? Ostrůvky

Jako účinné a bezpečné vidí naopak ostrůvky pro chodce.

„Pokud jsou navíc osvětlené. Chodci se můžou soustředit při přecházení vždy jen na jeden pruh vozovky, navíc je od ostrůvku dělí jen tři metry. Pomoci můžou i semafory," vyjadřuje se k možným úpravám nebezpečných a frekventovaných ú­seků.