„V polovině června se chystám na svatbu do Itálie a přítel mi řekl, abych si nechala udělat pas. Vím, že ho nutně nepotřebuji a pustí mě na občanský průkaz, ale bylo by lepší, abych u sebe měla dva doklady. Chtěla jsem se objednat přes systém, ale ten nabízí nejbližší volné termíny až koncem června, což je pro mě pozdě, takže jsem vyrazila na úřad bez objednání. Měla jsem číslo 708 a na lístku stálo, že je přede mnou pět lidí. Když jsem vešla do čekárny, na tabuli svítilo číslo 720. Čekala jsem hodinu a tři čtvrtě, a když se pak na tabuli rozsvítilo číslo, ke kterému se nikdo nehlásil, využila jsem příležitosti a šla se zeptat úřednice, jestli mě může obsloužit. Ta mě ale odmítla s tím, že až dojde čítač k číslu 800, tak se přetočí a moje číslo naskočí znovu. A že si mám počkat," popsala svou zkušenost Zdeňka Trnečková a dodala, že nakonec pojede do Itálie bez pasu.
„Paní mi řekla, že můžu čekat i tři hodiny, protože musí obsloužit i objednané klienty, tak jsem to vzdala. Zkrátka pojedu bez pasu. Naštěstí nejedu do země, kde je pas podmínkou toho, aby mě do ní pustili," dodala.
Dlouhé čekací fronty připouští i prostějovský magistrát.
„Systém jede po stovkách. Od devíti do deseti hodin vybere sto čísel a všichni, co projdou potom, dostanou novou řadu. Největší problém je ten, že ráno před osmou hodinou už se tady tvoří fronty padesáti lidí," vysvětlila vedoucí odboru občanských záležitostí Marie Javůrková.
Průměrná čekací doba? 105 minut
Podle jejích slov mohou za dlouhé čekací doby povinné výměny občanských průkazů.
„Od povinné výměny občanských průkazů za průkazy odpovídající evropským standardům jsou čekací doby delší. Od roku 2005 jsme vyměnili 24 500 občanských průkazů. Čekací doba na úřadě je 105 minut a obávám se, že tak to tady bude vypadat celý rok," řekla Marie Javůrková.
Když lidé přijdou na úřad později odpoledne, je možné, že je už nikdo neobslouží.
„Pokud se naplní počet, vyvolávací systém se zastaví, aby úřednice stihly všechny klienty obsloužit do konce úředních hodin. Jinak by tady mohly být až do rána. Musíme to rozdělit tak, aby se dostalo na objednané i neobjednané klienty," sdělila vedoucí odboru občanských záležitostí.
Ušetří se
Objednávkový a vyvolávací systém, který má přinést komfortnější obsluhu klientů, sloužil řadu let na odboru dopravy a před dvěma lety ho zavedla prostějovská radnice i na odboru občanských záležitostí.
„Oba systémy fungují na jednom serveru, čímž ušetříme finanční prostředky. Použitím stejné řídící aplikace ušetříme zhruba třicet tisíc korun, další úsporu přinese provoz webového rozhraní, které slouží pro internetové objednání," uvedl při zavádění systému náměstek primátora Zdeněk Fišer.