„Je to síla. Jezdím tam na kole prakticky co čtrnáct dní a kličkuji mezi výmoly jak se dá,“ svěřil se Tomáš Kalvoda z Prostějova s tím, že by jej moc zajímalo, proč se s havarijním stavem komunikace nic neděje.

V soukromém vlastnictví

Celá záležitost kolem případné opravy cesty ale není vůbec jednoduchá. Úzká silnička totiž nepatří ani Plumlovu ani Mostkovicím ani kraji, ale je v rukách soukromého subjektu, který měl bohužel na její rekonstrukci doposud pramalý zájem.

Cestu vlastní z 9/39 Tomáš Balihar se Špindlerova Mlýna a z 30/39 společnost Lakewood s. r. o. se sídlem v Jičíně, u které působí Tomáš Balihar jako jednatel.

Dohoda se zatím nedaří

A i když se město Plumlov snaží s vlastníkem cesty domluvit na opravě, zatím se to nedaří.

„Město Plumlov má na opravě komunikace dlouhodobě velký zájem, ale má do značné míry svázané ruce. Nemůžeme prostě začít s opravou cesty, která nám nepatří,“ vysvětlila starostka Plumlova Gabriela Jančíková.

„Snažíme se s vlastníkem komunikovat, nabízeli jsme, že cestu odkoupíme či směníme v rámci pozemkových úprav, které aktuálně v Plumlově probíhají, ale pan Balihar si trvá na tom, že cesta patří k lesu a zůstane jemu,“ popsala starostka.

Mostek v havarijním stavu

„Jeho představa stavu cesty pro těžkou lesní techniku je pochopitelně jiná než naše představa podoby cesty určené pro procházky lidí,“ sdělila starostka, kterou navíc trápí na silnici i havarijní stav mostku u ústí Kleštínku do přehrady.

„Apelovali jsme na vlastníka, aby nám alespoň přenechal tento mostek a my ho tak mohli nechat opravit, ale ani s tímto pan Balihar nesouhlasí, protože chce mít zajištěný průjezd po cestě, kterou vlastní on,“ doplnila starostka s tím, že se ale v Plumlově rozhodně nevzdávají a budou dál za opravu mostku i cesty i nadále bojovat.

„V Plumlově jsme se navíc aktuálně rozhodli, že oslovíme firmu, která by nám opravu cesty nacenila. Na základě zjištěných poznatků pak budeme s vlastníkem cesty znovu o možnosti opravy jednat. Uvažujeme, že bychom se na opravě i spolupodíleli. Stále se tak budeme snažit hledat s vlastníkem společnou řeč tak, aby výsledkem nakonec byla opravená cesta,“ uvedla starostka Jančíková s tím, že zároveň bude o situaci jednat i s prostějovským primátorem Františkem Jurou, protože zmiňovaná lokalita je i zřejmou výletní oblastí pro tisíce Prostějovanů.

Vlastník? Bez reakce

Redakce Prostějovského deníku se snažila s panem Baliharem telefonicky spojit, aby mu poskytla také prostor k vyjádření. I přes opakované pokusy ovšem vlastník cesty telefon nezvedal a ani na otázky zaslané formou sms nijak nereagoval.

Sonda do historie

Jak je ale vůbec možné, že soukromý subjekt získal do vlastnictví cestu, která je spíše svým charakterem záležitostí veřejnou? Pro odpověď musíme zapátrat směrem do historie a okolnosti změny vlastníka se nám pokusil ozřejmit plumlovský exstarosta Adolf Sušeň.

„Ta cesta spolu s okolními lesy patřila před rokem 2000 Středomoravskému lesnímu družstvu, kde mělo své podíly na dotčených pozemcích zhruba 23 obcí. Každý podíl zahrnoval i kus cesty,“ zahájil vysvětlování Sušeň s tím, že následně začalo postupné odprodávání podílu jednotlivými obcemi panu Baliharovi a jeho společnosti.

„Jakmile získal pan Balihar většinu pozemků, nezbývalo prakticky nic jiného ani dalším obcím než prodat i pozemky své. Tak získal pan Balihar a jeho společnost lesy i s cestou,“ dovysvětlil Sušeň.