„Tehdy to bylo spíše kvůli práci, protože za koněm se při pěstování zeleniny pracuje s drobným nářadím. Před několika desítkami let, kdy se začaly traktory masivně vyrábět a byla levná nafta, tak možná byly výhodnější. Předtím, když byla pořizovací cena takového stroje velmi vysoká, tak se hospodářům vyplatilo držet koně. A nyní, když stoupají ceny nafty se k tomuto modelu dostáváme zase," prohlásil biofarmář Bogar.

Při pohledu k benzince může být za svou volbu opravdu vděčný. ceny pohonných hmot totiž šplhají prudce vzhůru. nejlevněji v kraji se dá nafta načepovat v Prostějově na Vrahovické, tam stál v úterý litr neuvěřitelných 34,90. Nejdráže bylo na prostějovsku kolem sedmatřiceti korun, v Olomouci se však nafta prodávala i za 39,50.

U naturalu je situace podobná. Ve Vrahovické se dal pořídit za 35,90, minulý týden jej měla benzinka u dálnice v Žešově za 39,90. Tento týden už naštěstí zlevnila na 39,90.

Na levné pohonné hmoty mohou řidiči zapomenout už kvůli daním, ty totiž tvoří u benzínu většinu konečné ceny, u nafty je to téměř polovina.

„Spotřební daň činí u benzínu 12, 84 koruny za litr a u nafty téměř jedenáct korun. K tomu je však třeba připočíst ješrtě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Celkové zdanění se tak u benzínu může pohybovat někde u devatenácti korun a u nafty kolem osmnácti," vysvětlil ekonom Karel Zlámal.

Chov koní vyjde nyní nastejno

Pokud by tedy motoristé ze svých nákupů vynechali platby do státní kasy, pohybovala by se cena pohonných hmot mezi patnácti až dvaceti korunami za litr. Za tu cenu jsou schopny ropné společnosti vytěžit, rafinovat, přepravit a prodat i s dostatečnou­ marží.

Možná se tedy dočkáme i toho, že kolem klimbající obsluhy benzinky, pod tabulí s cenami začínajícími čtyřkou nebo vyšší cifrou, budou jezdit bryčky s koňmi. Při současných cenách chov tažného koně vyjde drobné zemědělce zhruba nastejno.

„Pro nás, kdy máme další zvířata a s koněm jezdíme do práce denně, představuje krmení a poklízení minimální práci navíc. To co zvládne kůň za den, má traktor hotové asi za dvě hodiny. Koně nakrmím asi za ekvivalent dvou litrů nafty, traktor jí za dvě hodiny spotřebuje třeba dvacet. Práce s koněm ale trvá déle, takže spotřebovává můj čas, půda je však po něm lépe připravená. U koně musíme počítat poplatky za veterináře, u traktoru zase za servis," líčí jednotlivá pro a proti biofarmář Karel Bogar.

Podle něj ale takovéhle úvahy daleko nevedou.

„Když to začnete takhle počítat, tak se nikdy nedopočítáte. Pro nás je kůň zatím spíš srdeční záležitost. Ale je možné, že zanedlouho bude pro drobné zemědělce opravdu nejvýhodnějším řešením," uzavřel Bogar.