„O prázdninách houstne provoz, je více cyklistů i dětí. S tím se váže i větší nehodovost a další komplikace,“ uvedla olomoucká policejní mluvčí Marie Štrbáková.

„Před dlouhou jízdou, třeba na dovolenou, je nejdůležitější mít vše připraveno a naplánováno,“ řekl majitel autoškoly Vladimír Němeček.

„Je potřeba důkladně připravit auto. Podstatná je také kompletní kontrola, nejen auta, ale také dokladů, pojištění. Vhodné je také zjistit si kontakt na zastupitelský úřad v místě, kam jedeme. Samozřejmé by mělo být ověření si pravidel silničního provozu v zemích, v nichž pojedeme,“ informoval Pavel Novák, vedoucí Odboru služby dopravní policie.

„Dále jsou podstatné ty všeobecně známá pravidla. Pravidelné zastávky, dodržování pitného režimu a za volant usedat odpočatý a ne po celodenní práci,“ uvedl dále Němeček.

„Cestujeme-li s dětmi, nesmíme zapomenout na program, kterým je zabavíme. Rád bych také připomněl, že heslo Auto není trezor platí i při krátkých zastávkách na benzínkách a odpočívadlech,“ přidal Novák.

„Cestující na dovolenou by si také měli ověřit veškeré poplatky, aby rozpočet nenarušil nějaký nečekaný výdaj,“ dodal na závěr Novák.

Před dlouhou jízdou zvířata nekrmte

Další komplikace nastávají při cestování se zvířetem.

„Cestování s klimatizovaným autem je snazší,“ řekl veterinář František Špruček.

„Důležité je zvířata tak 10 až 12 hodin před jízdou nekrmit. Delší cesta totiž může vyvolat zvracení. Krmení je zcela nevhodné také během jízdy. Zvířata bez jídla klidně čtyřiadvacet hodin vydrží,“ pokračoval Špruček. „Naprosto zásadní je dodržování pravidelného pitného režimu. Vždy po hodině a půl udělat přestávku, nechat zvíře proběhnout a dát mu napít. Kromě vody existují také speciální iontové nápoje pro zvířata. V podstatě je to dost podobné jako u lidí,“ dodal veterinář.

Nebezpečné však nejsou pouze dlouhé cesty.

„V tomto vedru na člověka dopravní situace komplikace působí intenzivněji, než jindy. Tudíž je potřeba skutečně zachovávat klid a chovat se tolerantně,“ sdělil Němeček.

„Osobně preferuji defenzivní způsob jízdy, který je určitě úspornější a často i rychlejší. Řidič musí také včas předvídat a situace řešit s předstihem. Například přechod pro chodce registruji už padesát, sto metrů dopředu,“ dodal ještě některé osobní postřehy Němeček.

Raději jezdí na skútru

Originální řešení, které však není úplně pro každého, má Jiří Urbánek se Šumperka, který provozuje autoservis.

„V tomto počasí se snažím neřídit. Když musíme někam zajet, nechávám to na podřízených,“ řekl Urbánek.

„Není-li zbytí a musím vyrazit sám, využívám skútr,“ uzavřel.

Tragický červenec

Červenec tradičně bývá na českých silnicích velmi tragický.

„Loni zemřelo dvanáct lidí. Běžný měsíční průměr jsou dva až tři,“ uvedl Novák. V Olomouckém kraji to letos zatím vypadá lépe. Smrtelné nehody zatím policisté zaznamenali dvě. 6. července zemřel spolujezdec na Prostějovsku a 11. července motorkář na Jesenicku.