Šleh. Najednou přede mnou bleskne světlo. Fotí mě stacionární radar. Nevěřícně koukám na dvouokou budku a zpět na tachometr. Sleduji zrcátka, abych se přesvědčil, zda záblesk patřil opravdu mně. Zjišťuji, že jiné auto v dosahu radaru není.

Ve webové diskusi vedené na stránkách Prostějovského deníku nacházím obdobnou zkušenost, jakou mám s prostějovským stacionárním radarem já.

„Mě vyfotil po cestě z práce v Dolní ulici. A to jsem neměl na tachometru ani padesát a přede mnou jeli cyklisté,“ popisuje šofér skrytý pod přezdívkou xy.

Celou sobotu přemítám, proč radar v padesátikilo­metrové rychlosti zapnul blesk. Vyhledávám k tomu informace na webu. Píšou, že radar udělá dvě fotky a na základě času, za který vzdálenost mezi snímky urazím, vyhodnotí moji rychlost. Znalosti středoškolské fyziku jsem už z hlavy natolik smazal, že nedokážu posoudil, jestli má tato metoda nějaké rizika.

Pro vysvětlení se tedy obracím na Jana Nagyho, ředitele Městské policie Prostějov. Ten před časem informoval, že radary řidiče nefotografují a to kvůli sporům ohledně výkladu legislativy v oblasti ochrany osobních údajů.

Přehled radarů v Prostějově.

Pane řediteli, fotí prostějovské stacionární radary obličeje projíždějících řidičů a zaznamenávají poznávací značky?

Ne. Tato zařízení měří dál pouze do statistik.

Proč tedy blýskají?

Pokud zaznamenají vozidlo jedoucí rychleji, než povoluje vyhláška, sepne se smyčka, která objekt zaznamená. Portrét řidiče ani značku ale k dispozici nemáme, informace z radaru je tedy anonymní.

Podle údajů na tachometru jsem před radarem jel padesátkou, přesto z něj vyšlehl záblesk. Stejnou zkušenost měl i jeden i našich čtenářů. Řešil jste někdy stížnost na fungování prostějovských radarů?

Dosud jsme se s takovou připomínkou nesetkal.

Lze nějak vysvětlit, jak může radar zaznamenat vyšší rychlost, než je ta na tachometru vozu?

Ve výjimečných případech může tachometr podhodnocovat nebo nadhodnocovat údaje až o deset kilometrů v hodině. Může docházet k odrazům radarových paprsků na jiný vůz. Záleží, jak je paprsek nastaven.

Jak lze zjistit, zda tachometr měří správně?

Například pomocí našeho mobilního radaru.

Akci, kdy měříme rychlost projíždějících automobilů, pořádáme každoročně v červnu na severní obslužné. Letos přijelo dvě stě řidičů. U jednoho z nich tachometr podhodnocovat o deset kilometrů v hodině, u druhého ukazovat rychlost o patnáct kilometrů vyšší, než byla ta reálná.

Jaká je obvyklá odchylka ve srovnání tachometr – radar?

Zařízení v automobilech měří obvykle kolem tří kilometrů v hodině pod skutečnou rychlost.

Kdy začnou stacionární radary v Prostějově měřit naostro?

Nyní se čeká na stanovisko ministerstva dopravy, které posuzuje legálnost zpracovávání dat sebraných z měření. Tento výsledek určí další postup. Kdy konkrétně se věc bude řešit zatím není jisté.