„Připadá mi, že na zdražení reagují hned, ale když náhodou ropa zlevňuje, trvá dost dlouho, než se to u stojanu pozná. Ceny už teď asi dolů nepůjdou, začíná turistická sezona,“ posteskl si Radek Kolbinger, který tankoval v Plumlovské ulici.

Do nádrže jeho vozu tekl ve čtvrtek odpoledne Natural 95 za 36 korun 40 haléřů. Za stejnou cenu mohl natankovat třeba na Petrském náměstí. Jen o něco levněji bylo v Brněnské, obě zdejší pompy nabízely bezolovnatý benzín za 35,90. Prvenství v soutěži o nejdražší natural přitom získala benzinka u dálnice v Žešově s cenou 36,70. I nafta zde byla nejdražší, za 35,50.

Nejlevněji bylo naopak u stanice v Držovicích, kde přišel litr naturalu 34,60. Nafta stála o třicet haléřů méně.

Tradičně nejlevnější benzinka v regionu na okraji Protivanova prodávala ve čtvrtek ráno Natural 95 za 33,90.

A bude zřejmě hůř

Ekonomové zatím výraznější pokles cen neočekávají.

„Cena benzinu bude i nadále spíše stoupat. Lidé se proto čím dál více zajímají o spotřebu, hlídají si ujeté kilometry a omezují zbytečné jízdy autem,“ zhodnotil současnou situaci Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development s tím, že cenu benzínu tvoří z 38 % spotřební daň, 20 % činí DPH, 5% je marže a samotná cena ropy představuje 37 %.

„Dopravci, ale i soukromá vozidla tankují velmi často v zahraničí, protože je to mnohem výhodnější. Plán vlády, že zvýšením spotřební daně z benzinu získá státní kasa několik miliard, vůbec nefunguje,“ podotkl Hoplíček. Efekt je podle něj zcela opačný.

Růst cen zřejmě ovlivní také nové daně, které se na pohonné suroviny a další energetické zdroje chystá zavést Evropská unie. Jejich návrh předložila ve středu Evropská komise.

„Ta chce prosazovat energetickou účinnost a spotřebu ekologičtějších produktů,“ uvedl mluvčí českého zastoupení Evropské komise Martin Stašek. Komisaři chtějí novými daněmi podpořit životní prostředí a ekonomický růst. V důsledku toho však podle odborníků cena benzinu opět vzroste. (pam)