Vedoucí dispečerka KIDSOK (Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje) Lenka Zajíčková, informovala starosty obcí, že ke změně došlo na základě velkého množství stížností.

Od neděle 28. ledna 2018, se tak bude opět většinou jezdit postaru.

V současnosti je nová verze jízdních řádů dostupná i na webových stránkách KIDSOK.

Inovace, nad kterou si lámali hlavy dopravní odborníci, tak měla vskutku jepičí život…

Přecpané autobusy

Nevyhovující časy a nedostatečná kapacita. To jsou hlavní potíže, které od nového roku sužovaly cestující na jihu regionu.

Například v Pavlovicích u Kojetína praskaly zejména linky využívané školáky ve švech.

"Děti z Pavlovic a okolí, se do jednoho autobusu zkrátka nevešly. Další jim jel až za hodinu a půl," kroutí hlavou otec desetiletého Davida, navštěvujícího němčickou základku.

Stejný problém potvrdily i sousední obce Srbce, Dřínov, Vitčice, Vrchoslavice a Mořice.

"Kolikrát se stalo, že dcera dorazila domů až za tmy," potvrzuje maminka školačky z Dřínova.

Důvodem bylo sloučení některých spojů a zrušení těch posilovacích. Klíčové spoje tak byly logicky přetíženy.

"Stížností od občanů bylo skutečně nepočítaně. Hned jak jsem viděl jízdní řád, bylo jasné že takto to nepůjde. A nástup ostrého provozu od 1.1.2018 to jenom potvrdil," říká Martin Obruča, starosta Mořic.

Obce sepisovaly stížnosti a obracely se na příslušný odbor Olomouckého kraje. Podobná situace se týkala i do práce dojíždějících lidí.

Komu někdy začínala pracovní doba v šest hodin ráno a byl odkázán na autobusové spojení, pochopí další častou stížnost: „Dojíždím na ranní směnu do Prostějova a musím jezdit linkou s odjezdem ve 4.10 hodin z Dřínova. Do Prostějova přijíždím dvanáct minut po páté. Celé roky spoj z Dřínova vyjížděl v 4.35 hodin. Možná se to někomu zdá nepodstatné, ale při každodenním vstávání je pětadvacet minut podstatný rozdíl,“ rozohňuje se paní předdůchodového věku.

Integrace je moderní

Každý kraj si stanovuje vlastní pravidla veřejné dopravy. Skoro každá obec ze svého rozpočtu na veřejnou dopravu doplácí.

Do roku 2015 některé obce OL kraje neplatily nic, jiné doplácely dopravcům vysoké částky. Záleželo na dohodě s dopravcem a taky na zvážení potřeby zachování méně využívaných, ale potřebných spojů.

Olomoucký kraj v roce 2015 navrhl integrovat dopravu a zavést solidární systém. Ten spočíval v úhradě stejné částky, tj. 70 Kč za občana ročně a zřízení KIDSOK, který bude komunikačním orgánem mezi obcemi, krajem a dopravci.

Část obcí zprvu s tímto návrhem nesouhlasila. Někde totiž došlo až k čtyřnásobnému navýšení částky, kterou z obecního rozpočtu dotují dopravu.

Tehdejší náměstek hejtmana Alois Mačák k navýšení částky dotující dopravu starostům garantoval zachování počtu linek a v případě jakýchkoli změn jízdních řádů, možnost jejich připomínkování předem.

Obce tehdy ztratily kontrolu nad dopravci. Dnes se ukazuje, že nové jízdní řády před 1.1.2018 nebyly starostů avizovány a předloženy k připomínkám a taktéž došlo ke zrušení některých autobusových linek. 

Autor: Adéla Palíšková