Nové robotické centrum pro on-line nakupování buduje v lokalitě bývalého cukrovaru v Kojetíně, která prošla revitalizací, skupina Accolade ve spolupráci s developerem Panattoni. Pro Kojetín a okolí to znamená šanci na výrazné ekonomické oživení - nabídne totiž až dva tisíce pracovních míst. Starostové z okolních obcí už ale na minulém jednání vyjádřili obavy z výrazného nárůstu dopravy a přílivu dělníků ze zahraničí. Ty se teď částečně podařilo rozptýlit.

V Přerově začala stavba nové okružní křižovatky Dluhonská-Polní-Tržní, 11. dubna 2022
V Přerově začala stavba nového rondelu

Podle generálního ředitele společnosti Amazon v České republice Michala Šmída je stavba robotického centra těsně před dokončením.

„Budova je téměř hotová, dodělávají se parkoviště pro kamiony, osobní vozy a autobusy. Spuštění plného provozu očekáváme na přelomu roku. V těchto dnech probíhá instalace technologií a dodělávají se kancelářské prostory,“ přiblížil.

V běhu je i nábor zaměstnanců.

„Ze stavebního hlediska se dokončují také dvě nové okružní křižovatky, které budou sloužit pro oddělenou nákladní a osobní dopravu tak, aby byla bezpečnost na co nejvyšší úrovni,“ doplnil ho Karel Taschner z firmy Panattoni.

Starosta Kojetína Leoš Ptáček (stojící). O dopadu stavby logistického centra Amazonu v Kojetíně diskutovali starostové obcí z Přerovska i Kroměřížska na zámku v Tovačově. 18. března 2022
Starostové se zlobí: Amazon před námi ututlali, přinese i problémy

Všechno zalité sluncem?

Starostové se netajili obavami z nárůstu kamionové dopravy, ale i autobusů, které budou svážet zaměstnance do práce, a osobních aut. Už teď je totiž situace v některých obcích neúnosná.

„Podle prezentace firmy je všechno zalité sluncem. Nicméně ten nárůst dopravy už u nás vidíme teď. Jezdí tam tatry s návěsy, doprava se zvýšila. My jsme s tím smíření, mně bude jen stačit, když si Olomoucký kraj opraví svůj úsek komunikace, který je v havarijním stavu a stalo se zde několik smrtelných úrazů. To budeme čekat, až tam umřou další lidi?“ řekla starostka Chropyně Věra Sigmundová.

Podle vedení společnosti Amazon se starostové obcí nemusejí obávat zahlcení silnic nižších tříd nadměrnou dopravou.

„S logistickou zónou samozřejmě vzroste množství kamionů, to nepopírám, ale snažíme se starosty přesvědčit o tom, že doprava bude probíhat výhradně po páteřních komunikacích,“ ujistil Michal Šmíd ze společnosti Amazon.

Olomoucký hejtman Josef Suchánek navrhl, aby se po zahájení provozu prováděla periodická měření frekvence dopravy, která by zjistila, jak se řidiči chovají.

„Debata se vedla o tom, jestli budou kamiony jezdit po vytyčených trasách, to znamená nejkratší spojkou na D1, a potom dál, nebo jestli zamíří po silnicích druhých a třetích tříd a místních komunikacích, které budou ničit. Pokud budou brázdit komunikace, na kterých nemají co dělat, ať se přijmou další opatření,“ navrhl hejtman.

Starosta Kojetína Leoš Ptáček. Na okraji města vyrůstá distribučí centrum společnosti Amazon
Investice Amazonu zvedla výrazně ceny bytů, říká starosta Kojetína

Udržet kamiony na dálnici

Starostové odcházeli z více než dvouhodinového jednání spokojení - dočkali se totiž ujištění, že se mohou na zástupce firmy v případě nutnosti obrátit.

„Přivítali jsme informace o tom, jak je investice napojena na evropskou dopravní síť. Panují ale obavy z ukázněnosti řidičů kamionů. Kdyby se podařilo prosadit, aby byly zpoplatněny i silnice nižších tříd, tak by to situaci výrazně pomohlo,“ zhodnotil Tomáš Šulák, starosta Veselíčka a předseda Sdružení místních samospráv Olomouckého kraje.

Podle náměstka olomouckého hejtmana a přerovského radního Michala Záchy se Amazon snažil garantovat, že budou těžké kamiony jezdit po dálnici D1.

„Po spuštění provozu se udělají statistiky, kolik jezdí po silnicích kamionů a nákladních aut nad 12 tun. Jako kraj na to budeme dbát, protože jsou to naše komunikace,“ uzavřel.

Nová sportovní hala v Kojetíně
Kojetín má ambice být štikou regionu, říká starosta