Deník proti fake news.Deník proti fake news.Zdroj: DeníkExistence internetových serverů, které vysvětlují veškeré současné i historické dění z pohledu co nejpříznivějšího pro současnou vládu Ruské federace, není žádnou novinkou. Současná událost je ovšem znovu zviditelnila. Dění okamžitě začaly komentovat z jednotného úhlu: jde o úmyslnou provokaci tajných služeb s cílem diskreditovat Rusko. Ve všech případech jde přitom o servery, které při šíření proruských postojů opakovaně používaly dezinformace, nebo i přímé lži.

Sputnik hlídá, komu dá slovo

Česká mutace ruského serveru Sputnik, nazývaná Sputnik Česká republika, vystupuje jako tisková informační agentura, která vznikla v rámci ruské mediální skupiny Rossia Segodnia (Rusko Dnes, pozn. red.). V kauze Vrbětice věnoval Sputnik velkou pozornost (samostatné texty) facebookovým příspěvkům Štěpána Kotrby, prezentovaného jako mediální analytik, a právníka Pavla Hasenkopfa, přičemž oba kauzu komentovali výhradně tak, že byla na Rusko nastražena.

„Akce Vrbětice-GRU-Skripal je předvolební kampaň Marek Prchal na zmatení ODS. Jsou ten Babiš a ten Hamáček ruští trolli nebo ne? Protože jinak je to tak blbý, že tomu může věřit jen Langšádlová,“ napsal Kotrba.

Na výbuchu skladu ve Vrběticích se podíleli Rusové. Vše o tématu čtěte ZDE

Sputnik šíří zejména zpravodajství, to ale často účelově propagandisticky deformuje. Například letos v lednu zveřejnil zprávu se zavádějícím titulkem „V Norsku zemřelo 23 lidí po očkování vakcínou proti koronaviru od společnosti Pfizer“, vystavěnou tak, že po očkování vakcínou se nejen v Norsku, ale i jinde ve světě podezřele často umírá, aniž by zohlednil, že nebyla prokázána žádná souvislost mezi úmrtími a vakcínou.

Parlamentní listy: mluví Kotrba

Se Štěpánem Kotrbou udělal rozhovor o „akci Vrbětice“ okamžitě také server Parlamentní listy. Kotrba v něm bez jakékoli oponentury razil tezi, že celá kauza je provokací proti Rusku.

„Přišití údajných Skripalových vrahů do tohoto patchworku už je strašně umělé, takže s vrcholnou pravděpodobností lživé. Novičok v Salisbury byl nesmysl. Karikatura na Roberta Clancyho. Něco jako Citrón v kauze Srba. Nebo Mr. Wint a Mr. Kidd v Jamesi Bondovi. Tipoval bych to na stejného scenáristu. V BIS,“ tvrdil Kotrba.

Příspěvky vymezující se proti Evropské unii a proti Západu publikují Parlamentní listy velmi často, přičemž příznačné je, že bez jakéhokoli ověření či oponentury zveřejňují i dezinformace – například loni na podzim přetiskly facebookový příspěvek uživatelky vystupující pod jménem Šárka Bajerová, kterou prý „její známý“ z Německa informoval, že doktor přesvědčoval jeho ženu, aby k úmrtí své matky podepsala jako příčinu úmrtí covid-19, neboť pak prý dostane bezplatně kremaci.

Šlo o lež, jež se šířila po internetu v mnoha různých variantách. V reálu taková situace nikdy nemohla nastat: do úmrtního listu se příčina smrti nepíše. Zpráva také v žádné ze svých podob neobsahovala ani jediný konkrétní údaj, podle nějž by se dalo určit, kde a kdy se vše mělo stát. Žádná z takových pochybností však v Parlamentních listech nezazněla. Provozovatelem tohoto serveru je mediální skupina Our Media, v níž drží většinový podíl podnikatel a bývalý senátor Ivo Valenta.

Protiproud: šmírácká fraška

Velmi podobný náhled na věc zvolil také server Protiproud vydavatele Petra Hájka, bývalého zástupce vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Václava Klause.

„Šmírácká fraška: Pokus o české 11. září,“ nadepsal Hájek svůj komentář, v němž naznačuje, že za vším stojí americká tajná služba CIA.

Protiproud dlouhodobě publikuje prorusky zaměřená stanoviska, vycházející často z prokazatelných lží. Dne 7. dubna třeba zveřejnil text začínající titulkem „Hnusný velikonoční masakr civilistů na Donbasu: Pětiletý kluk roztrhaný pumou z dronu NATO“, kde psal o tom, že ve vesnici Aleksandrovskoje nedaleko města Jenakievo na Donbasu „zavraždila kyjevská junta“ pětiletého chlapce bombou z bezpilotního dronu.

Šlo o dezinformaci, kterou šířila ruská média s odvoláním na prohlášení „Lidové domobrany“ samozvané „Doněcké lidové republiky“. Server StopFake, jenž věc ověřoval, našel svědka, podle nějž k úmrtí dítěte došlo při nešťastném odpálení munice, kterou si někdo donesl do domu.

Verze o zabijáckém dronu se jevila nepravděpodobná i proto, že zmíněná obec se nacházela podle vojenského pozorovatele Oleksandra Kovalenka asi 30 kilometrů od území ovládaného ukrajinskou vládou – a vojenský dron ozbrojených sil Ukrajiny tam prostě nebyl schopen doletět. Žádnou z těchto informací ale nevzal komentář Protiproudu v potaz.

Aeronet: vazalské státy USA

Komentář o tom, že celou akci zinscenovala CIA ve snaze zabránit dostavbě plynovodu Nord Stream 2, zveřejnil také proruský dezinformační server Aeronet. „Vazalské státy USA“ prý kvůli tomu následují Ameriku v mamutí zpravodajské hře proti Rusku.

Aeronet je server založený na téměř nepřetržitém sdílení hoaxů: mezi poslední patřila třeba jeho zpráva, v níž naznačoval, že letadlo DHL rozsypávalo nad Brnem britskou mutaci covid-19. Šlo o zjevný nesmysl, který okamžitě vyvrátila jak firma DHL, tak Řízení letového provozu ČR.

Výběr médií šířících ruskou propagandu

Množství dezinformačních médií píšících v zájmu Ruska je rozsáhlé a zahrnuje zhruba 40 až 50 různých titulů. Některé si připomeneme.

AC24 - jde o server šířící zejména konspirační teorie, ezoteriku a kremelskou propagandu za pomoci zmanipulovaných informací. Založil ho Tomáš Hanták, doména je registrována na jméno Ondřej Grešl.

Badatel – slovenský web, jenž je jeden z hlavních šiřitelů medicínských nesmyslů na Slovensku. Ruského prezidenta Vladimira Putina prezentuje jako bojovníka proti „Rothschildově bankové kabale“.

Bez politické korektnosti – web vydává Centrální informační agentura a/nebo Česká expedice. Statutárním ředitelem obou je Radek Velička. Často šíří konspirace a podílí se na vytváření konspiračních narativů nahrávajících ruské propagandě.

Hlavné správy – slovenský internetový deník, často zveřejňující hoaxy (například že Putin vytlačí dolar zlatým rublem, což byl hoax šířený v roce 2016).

Lajkit – web nabízí sofistikovanější formu propagandy. Texty, zrcadlící putinovské vidění světa, ředí náloží zpráv a klípků z kategorie zábava. Cílí na mladší publikum. Je přes majitele propojen s AC24 a Svět kolem nás.

Nová republika – server často šíří konspirace o současném i historickém dění z kremelského pohledu: například, že hladomor na Ukrajině způsobil Západ, nebo že Západ sestřelil let MH17.

NWOO – web šíří zejména konspirační teorie o „Novém světovém řádu“.

Pravdive – jeden z webů, který funguje jako agregátor dezinformačních zpráv, bez vlastního obsahu.

Rukojmí – server zaměřený na konspirační teorie o ovládnutí světa Židy a svobodnými zednáři a o globálním plánu depopulace.

Svět kolem nás – další dezinformační server propojený před majitele se servery Lajkit a AC24.

Svobodné noviny – z analýzy projektu Atlas konspirací vyplývá, že server Svobodné noviny často šíří konspirace a podílí se na vytváření konspiračních narativů. Web neuvádí vydavatele, doménu registrovala firma THINline, již vlastnili Pavel Zedník a Matěj Kloubek.

Svobodné rádio – dezinformační online rozhlasová stanice, za níž stojí Vladimír Kapal. Vysílá například o „chemtrails“ nebo o „iluminátech“.

Svobodný vysílač – další dezinformační internetové rádio, které vzniklo původně na Slovensku a působí i v Česku. Slovenský web Konspiratori.sk riziko dezinformací z jeho strany hodnotí známkou 9,2 na stupni od jedné (nejlepší) do 10 (nejhorší). Tématy rádia jsou opět konspirace, dezinformace a ruská propaganda.

Tadesco – server dlouhodobě šířící protizápadně zaměřené hoaxy (například, že EU naplánovala zabavení pozemků, že dolar padne) a konspirační teorie o iluminátech.

Zem&Vek – slovensky píšící server s přesahem do České republiky, často zveřejňuje zavádějící informace.

Zvědavec – server prezentující se jako česko-kanadský publicistický webzine, obvykle kritizuje US a Izrael, publikuje kremelskou propagandu. Založil ho Vladimír Stwora.