„V e-shopech každoročně sledujeme růst objednávek ze smartphonů, přestože například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme. Tam mobily vysloveně dominují,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Živí se mobilem.
Vydělávají s mobilem v ruce. Obchod na Forexu nabral nový lesk díky internetu

Mobily lidé používají i k tomu, aby porovnali ceny stejného zboží u e-shopůi kamenných obchodů či obchodních řetězců. „Rychlému srovnání nabídky tak už podléhají i běžné prodejny,“ konstatoval Vetyška.

Trend pociťují i řetězce. „Snažíme se toho maximálně využít, například formou nejrůznějších aplikací, které dokážou zákazníkům zpříjemnit nákupy,“ řekl Deníku mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček. Mobil podle něj hraje stále důležitější roli. „Na našich vybraných obchodech mohou zákazníci využívat mobilní telefon a pohodlně si s ním nakoupit nebo nákup zaplatit,“ uvedl.

Sedm z deseti

Češi chytré telefony (tzv. smartphony) využívají stále častěji. V roce 2018 mělo podle statistiků chytrý telefon 67 procent obyvatel, loni to již bylo sedm lidí z deseti. „V oblibě je především u mladších lidí, kdy jej v kategorii 16 až 24 let používá 99 procent z nich,“ uvedla Lenka Weichetová z Českého statistického úřadu. Již rok se i v Česku dá platit prostřednictvím služby Apple Pay, kterou provozuje společnost Twisto.

Potraviny. Ilustrační foto.
Do Česka vtrhla rekordní drahota. Více lidi platí za nájmy, maso či ovoce

Různými elektronickými zařízeními, třeba i hodinkami, nyní platí každý její čtvrtý zákazník. Většina z nich vždy, když je to možné. Přes polovinu respondentů jejího vlastního průzkumu si již jen stěží pamatuje PIN k platební kartě. Protože jsou zejména mladí lidé k novinkám otevřenější, častějším využitím mobilů a tabletů změny v obchodních zvyklostech českých zákazníků rozhodně neskončí.

„V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ dodal Vetyška.

Co Češi nakupují přes internet

ženy:
oblečení a obuv - 45 %
kosmetiku - 31 %
vstupenky - 26 %

muži:
počítače, elektroniku - 30 %
oblečení a obuv - 28 %
ubytování - 26 %

Zdroj: ČSÚ